Yeni Türkiye, cilt.2, sa.121, ss.294-304, 2021 (Hakemli Dergi)
Günümüzde turizm salt bir ekonomik faaliyet olmanın ötesinde devletlerin
dış politika eylemlerinin bir parçası haline gelmiştir. Turizm dış politika
kararlarından etkilendiği gibi, artık dış politika hedeflerinin
gerçekleştirilmesi için bir araç olarak da dikkate alınması gereken bir
alandır. Bu yönüyle ele alındığında turizmi kamu diplomasisinin bir alt başlığı
olarak değerlendirmek uygun olacaktır. Kamu diplomasisi, çift yönlü bir
iletişim süreci olmanın bir sonucu olarak Türkiye ve Özbekistan gibi dost
ülkeler arasındaki ilişkiler için de kullanışlı bir kamuoyu yönlendirme
aracıdır. Soy birliğinden kaynaklanan önemli potansiyel bu iki ülke arasında turizm
ve kamu diplomasisi faaliyetleri için önemli fırsatlar sunmaktadır. Ama bu
potansiyele rağmen bağımsızlığın ilk yıllarında görülen olumlu hava sonraki
yıllarda korunamamış ve iki ülke arasındaki ilişkilerde yaklaşık yirmi yıllık
bir sorunlu dönem yaşanmıştır. Bu yirmi yılın ardından ilişkilerde başlayan düzelme,
Özbekistan’da Mirziyoyev’in cumhurbaşkanı olmasıyla hızlanmıştır. Günümüzde
olumlu bir havada devam eden Türkiye – Özbekistan ilişkilerinde turizmin yeri
ve sunduğu kamu diplomasisi fırsatları bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Türkiye, Özbekistan, Kamu
Diplomasisi, Turizm.
Today, tourism has become a
part of the foreign policy actions of states beyond being a mere economic
activity. Tourism is an area that should be considered as a tool for the
realization of foreign policy objectives, as well as being affected by foreign
policy decisions. With this aspect, it would be appropriate to consider
tourism as the sub-title of public diplomacy. As a result
of being a two-way communication process, public diplomacy is also a useful
tool to direct public opinion for the relations between friendly countries such
as Turkey and Uzbekistan. The significant potential arising from the kinship
offers important opportunities for tourism and public diplomacy activities
between these two countries. However, despite this potential, the positive
atmosphere which was seen in the first years of independence could not be
maintained in the following years, and there was a troubled period of about
twenty years in the relations between the two countries. The improvement that
started in relations after these twenty years accelerated with Mirziyoyev’s
becoming the president of Uzbekistan. The place of tourism in Turkey-Uzbekistan
relations, which continues in a positive atmosphere today, and the public
diplomacy opportunities offered by tourism is the subject of this study.
Keywords:
Turkey, Uzbekistan, Public Diplomacy, Tourism.