Hemşirelik Eğitiminde Oyunlaştırma ve Simülasyon: Geleneksel Derleme


Tetik S., Dere İşseven S.

1. Ulusal Yenilikçi Bakım Uygulamaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 24 - 25 Ekim 2025, ss.29-30, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.29-30
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojinin hızlı gelişimi, bilginin aktarılma hızındaki artış ve öğrenci beklentilerindeki değişimler

nedeniyle hemşirelik eğitiminde geleneksel öğretim yöntemleri artık yetersiz kalmakta; bu durum, çağın

gerekliliklerine uygun yenilikçi öğretim yöntemlerinin kullanılmasını zorunlu hale getirmektedir.

Hemşirelikte öğretim-öğrenme süreci, teorik ve prosedürel içerik ile klinik beceri ve yeteneklerin

dinamik biçimde bütünleştirildiği ve öğrencilerin aktif katılımının teşvik edildiği bir süreç olarak

tasarlanmalıdır. Bu derlemede, yenilikçi öğrenme yaklaşımlarından oyunlaştırma/oyun tabanlı öğrenme

ve simülasyona dayalı öğrenmenin hemşirelik eğitimini etkileyen sonuçlarına ilişkin bir bakış açısı

sunulması amaçlanmıştır. Bu çalışmada geleneksel derleme yöntemi kullanılmıştır. Oyunlaştırma

yaklaşımı, hemşirelik eğitiminde özellikle simülasyon temelli öğrenme ortamlarında dönüştürücü bir

strateji olarak öne çıkmaktadır. Periferik intravenöz kateterizasyon ve intravenöz sıvı tedavisi süreçlerini

oyunlaştırmaya dayalı olarak tasarlanan üç boyutlu sanal oyun simülasyonu, hemşirelik eğitimcilerine

öğrencilerin motivasyonunu artıracak oyun tabanlı senaryolar ve ödüllendirme mekanizmaları

geliştirme konusunda yenilikçi fırsatlar sunduğu saptanmıştır. Ayrıca oyun tabanlı eğitimin

uygulanması, öğrencilerin öz güven, uygulama becerileri ve mesleğe hazır bulunuşluk düzeylerinde

anlamlı artış sağladığı belirlenmiştir. Bulgular, bu yaklaşımın özellikle toplum ve halk sağlığı

hemşireliği gibi çok boyutlu rollere hazırlık sürecinde öğrenciler için önemli katkılar sağladığını

göstermektedir. Oyun tabanlı bir sanal gerçeklik simülasyon programının hemşirelik öğrencilerinin

öğrenme tutumları üzerindeki etkilerini değerlendiren çalışmada, öz yönelimli öğrenme tutumunda ve

öğrenme varlığı boyutunda istatistiksel olarak anlamlı gelişmeler saptanmıştır. Emzirme konusuna

odaklanan bir sanal gerçeklik simülasyonuna oyunlaştırma unsurlarının entegre edilmesini

değerlendiren çalışmada, oyunlaştırmanın oyuncu deneyimini olumlu yönde geliştirdiği, katılımcıların

hedef odaklılıklarını ve performans üzerine yansıtıcı düşünmelerini teşvik ettiği saptanmıştır. Bununla

birlikte, oyunlaştırmanın öğrencilerin hemşirelik uygulamalarının ayrıntılarına yönelik dikkatlerini

kısmen azaltabileceği de belirlenmiştir. Oyunlaştırma, hemşirelik eğitiminde olumlu sonuçlar

doğurmakta ve simülasyon temelli öğrenme ortamlarında eğitimcilerin güvenini artırmaktadır. Ancak,

başarılı bir uygulama için teknik zorlukların aşılması, kurumsal desteğin sağlanması, eğiticilerin

eğitilmesi ve standart değerlendirme araçlarının geliştirilmesi gerekmektedir.