1. Ulusal Yenilikçi Bakım Uygulamaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 24 - 25 Ekim 2025, ss.29-30, (Özet Bildiri)
Teknolojinin hızlı gelişimi, bilginin aktarılma hızındaki artış ve öğrenci beklentilerindeki değişimler
nedeniyle hemşirelik eğitiminde geleneksel öğretim yöntemleri artık yetersiz kalmakta; bu durum, çağın
gerekliliklerine uygun yenilikçi öğretim yöntemlerinin kullanılmasını zorunlu hale getirmektedir.
Hemşirelikte öğretim-öğrenme süreci, teorik ve prosedürel içerik ile klinik beceri ve yeteneklerin
dinamik biçimde bütünleştirildiği ve öğrencilerin aktif katılımının teşvik edildiği bir süreç olarak
tasarlanmalıdır. Bu derlemede, yenilikçi öğrenme yaklaşımlarından oyunlaştırma/oyun tabanlı öğrenme
ve simülasyona dayalı öğrenmenin hemşirelik eğitimini etkileyen sonuçlarına ilişkin bir bakış açısı
sunulması amaçlanmıştır. Bu çalışmada geleneksel derleme yöntemi kullanılmıştır. Oyunlaştırma
yaklaşımı, hemşirelik eğitiminde özellikle simülasyon temelli öğrenme ortamlarında dönüştürücü bir
strateji olarak öne çıkmaktadır. Periferik intravenöz kateterizasyon ve intravenöz sıvı tedavisi süreçlerini
oyunlaştırmaya dayalı olarak tasarlanan üç boyutlu sanal oyun simülasyonu, hemşirelik eğitimcilerine
öğrencilerin motivasyonunu artıracak oyun tabanlı senaryolar ve ödüllendirme mekanizmaları
geliştirme konusunda yenilikçi fırsatlar sunduğu saptanmıştır. Ayrıca oyun tabanlı eğitimin
uygulanması, öğrencilerin öz güven, uygulama becerileri ve mesleğe hazır bulunuşluk düzeylerinde
anlamlı artış sağladığı belirlenmiştir. Bulgular, bu yaklaşımın özellikle toplum ve halk sağlığı
hemşireliği gibi çok boyutlu rollere hazırlık sürecinde öğrenciler için önemli katkılar sağladığını
göstermektedir. Oyun tabanlı bir sanal gerçeklik simülasyon programının hemşirelik öğrencilerinin
öğrenme tutumları üzerindeki etkilerini değerlendiren çalışmada, öz yönelimli öğrenme tutumunda ve
öğrenme varlığı boyutunda istatistiksel olarak anlamlı gelişmeler saptanmıştır. Emzirme konusuna
odaklanan bir sanal gerçeklik simülasyonuna oyunlaştırma unsurlarının entegre edilmesini
değerlendiren çalışmada, oyunlaştırmanın oyuncu deneyimini olumlu yönde geliştirdiği, katılımcıların
hedef odaklılıklarını ve performans üzerine yansıtıcı düşünmelerini teşvik ettiği saptanmıştır. Bununla
birlikte, oyunlaştırmanın öğrencilerin hemşirelik uygulamalarının ayrıntılarına yönelik dikkatlerini
kısmen azaltabileceği de belirlenmiştir. Oyunlaştırma, hemşirelik eğitiminde olumlu sonuçlar
doğurmakta ve simülasyon temelli öğrenme ortamlarında eğitimcilerin güvenini artırmaktadır. Ancak,
başarılı bir uygulama için teknik zorlukların aşılması, kurumsal desteğin sağlanması, eğiticilerin
eğitilmesi ve standart değerlendirme araçlarının geliştirilmesi gerekmektedir.