EVALUATION OF SOCIAL MEDIA ADDICTION LEVEL IN DENTIST CANDIDATES


Yorgancılar N., Köse O.

1st INTERNATIONAL CYPRUS CONGRESS OF SCIENTIFIC RESEARCH, Lefkoşa, Kıbrıs (Kktc), 21 - 23 Mart 2025, ss.630-639, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Lefkoşa
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.630-639
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının derecesini ve değerlendirmesini rapor etmeyi amaçlamaktadır. Materyal ve Metot: Çalışmaya, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim gören 1., 2., 3., 4. ve 5. sınıf öğrencilerinden toplam 250 öğrenci dahil edildi. Katılımcıların yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, birlikte yaşadığı kişiler, günlük ortalama sosyal medya kullanım süreleri, hangi sosyal medya uygulamasını kullandıkları, sosyal medya kullanım araçlarına yönelik soruları içerecek şekilde kişisel bilgi formunu doldurmaları istendi. Öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı derecesini değerlendirmek amacıyla meşguliyet, düzenleme, tekrarlama ve çatışma alt gruplarından oluşan Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanıldı. Demografik veriler, süre, medya aracı, medya tercihi ve sınıf düzeyi ile sosyal medya bağımlılık ilişkisi incelendi. Pearson Ki-Kare, Fisher’s Exact, Çoklu Ki Kare testleri ve Kendal’s Tau Korelasyonu kullanılarak istatistiksel analizler gerçekleştirildi. Bulgular: Demografik veriler (yaş, cinsiyet, sınıf, birlikte yaşadığı kişi) ile ölçek arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar elde edilememiştir. Sosyal medya kullanım süresi ile ölçek ve tüm alt grupları arasında anlamlı fark olduğu gözlemlenmiştir. Kullanılan cihaz ile tekrarlama ve çatışma alt grupları arasında; kullanılan uygulamalar ile meşguliyet, düzenleme ve ölçek skorları arasında önemli derecede istatistiksel farklar tespit edilmiştir. Sonuç: Diş hekimliği gibi teorik ve pratik olarak yoğun eğitimlere sahip bir fakültede öğrencilerin büyük kısmının sosyal medya kullanımına oldukça zaman ayırdığı görülmektedir. Çalışma sonuçlarımızda, sosyal medya bağımlılık derecesi demografik unsurlardan çok; kullanım süresi ve uygulama türü ile ilişkilendirilmiştir. Bu bağlamda, üniversite öğrencilerine ‘’akılcı’’ sosyal medya kullanımı tavsiye edilerek bağımlılığın en aza indirgenmesi öngörülmektedir.

Anahtar Kelimeler: bağımlılık, diş hekimliği, öğrenci, sosyal medya, üniversite 

Aim: This study aims to report the degree and evaluation of social media addiction of university students studying at Recep Tayyip Erdoğan University Faculty of Dentistry. Material and Methods: A total of 250 students from the 1st, 2nd, 3rd, 4th and 5th grades studying at Recep Tayyip Erdoğan University Faculty of Dentistry were included in the study. Participants were asked to fill out a personal information form, including questions about their age, gender, grade level, people they live with, average daily social media usage time, which social media application they use,regulation, repetition and conflict subgroups, was used to assess the degree of social media addiction of students. The relationship between demographic data, duration, media tool, media preference and grade level and social media addiction was examined. Statistical analyses were performed using Pearson Chi Square, Fisher’s Exact, Multiple Chi-Square tests and Kendal’s Tau Correlation. PROCEEDINGS BOOK Results: No statistically significant differences could be obtained between demographic data (age, gender, class, person living together) and the scale. It was observed that there was a significant difference between the duration of social media usage and the scale and all its subgroups. Significant statistical differences were found between the device used and the repetition and conflict subgroups; and between the applications used and the preoccupation, regulation, and scale scores. Conclusion: It is seen that in a faculty such as dentistry, which has intensive theoretical and practical training, most of the students spend a lot of time on social media use. In our study results, the degree of social media addiction was associated with usage duration and application type rather than demographic factors. In this context, it is envisaged to minimize addiction by recommending "rational" social media use to university students.

Keywords: addiction, dentistry, student, social media, university