International Icontech Symposium on Innovative Surveys in Positive Sciences, Adana, Türkiye, 18 - 19 Temmuz 2021, cilt.1, ss.354-367
Deniz taşımacılığı
hâlâ büyük oranda fosil yakıtlara bağlıdır. Gemi yakıtları özellikle daha az rafine
edilmiş mazot, ağır akaryakıt ve sıvılaştırılmış doğal gaz yakıtlarının ucuz
karışımından oluşmaktadır. Gemi kaynaklı sera gazı emisyonlarının payı her ne
kadar kara yolu ve hava yolu taşımacılığından daha düşük olsa da Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO), konu ile ilgili olarak bir an evvel harekete geçilmesi
gerektiğini belirtmektedir. Örgüt, harekete geçilmemesi durumunda gemi taşımacılığından
kaynaklı sera gazı emisyonlarının 2050'ye kadar %250 artacağını ve bunun da küresel
emisyonların %17'sini temsil edeceğini öngörmektedir. Bu bağlamda deniz taşımacılığında
elektriğin kullanıldığı sistemler, petrol ve dizel yakıtlara alternatif
olabilecek seçeneklerin başında gelmektedir.
Bu çalışmada
gemilerde kullanılan elektrikli batarya-pil teknolojileri incelenerek 2050 yılına
kadar olan süreçte daha fazla uygulama alanına sahip olabilecek teknolojiler üzerine
odaklanılmıştır. Bu bakımdan yapılan incelemeler, gemilerde elektrik enerjisi
kullanımının iki
ana kategoriye ayrıldığını göstermiştir. Bunlar, tamamen elektrikli gemiler ile diğer yakıt sistemlerinin entegre edilen hibrit gemi sistemleridir. Her iki sistemde kullanılan elektrikli batarya-pil teknolojileri içerisinde en önde gelen enerji taşıyıcısının “lityum” olduğu varsayılmıştır. Elektrik enerjisi depolama teknolojileri içerisinde en çok kullanılan malzemenin Nikel Mangan Kobalt Oksit (NMCO) olduğu tespit edilirken onu ikinci sırada Lityum Kobalt Oksit (LCO) batarya teknolojisinin takip ettiği görülmüştür. Gemilerde elektrik enerjisini cazip hale getiren sebepler ise; bu sistemlerde kullanılan elemanların hafif olması, hacim bakımından daha az yer kaplamaları ve meydana gelen gürültü seviyesinin daha düşük olmasıdır.
Anahtar Kelimeler: Deniz Taşımacılığı,
Elektrikli Gemiler, Gemi Enerji Sistemleri, Batarya
Shipping is still
heavily dependent on fossil fuels. Ship fuels consist of cheap blends of less refined
diesel, heavy fuel oil and liquefied natural gas fuels. Although the share of
greenhouse gas emissions originating from ships is lower than road and air
transport, the International Maritime Organization (IMO) states that action
should be taken as soon as possible. The Organization predicts that, without
action, greenhouse gas emissions from shipping will increase by 250% by 2050,
representing 17% of global emissions. In this context, systems in which
electricity is used in maritime transportation are among the options that can
be alternatives to petroleum and diesel fuels.
In this study, the
electric battery-battery technologies used in ships were examined and focused on
technologies that could have more application areas in the process until 2050.
In this regard, studies have shown that the use of electrical energy on ships
is divided into two main categories. These are hybrid ship systems in which
fully electric ships and other fuel systems are integrated. It is assumed that
"lithium" is the leading energy carrier among the electric
battery-battery technologies used in both systems. Nickel Manganese Cobalt
Oxide (NMCO) was found to be the most used material among electrical energy
storage technologies, followed by Lithium Cobalt Oxide (LCO) battery
technology. The reasons that make electrical energy attractive on ships are;
The elements used in these systems are light, they take up less space in terms
of volume and the noise level is lower.
Keywords: Marine
Transportation, Electric Ships, Ship Energy Systems, Battery