MEDITERRANEAN SUMMIT 5th INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONGRESS, Mersin, Turkey, 07 August 2021, pp.60-75
Günümüzde iletişim teknolojileri içerisinde en çok tercih edilen yöntem olarak sosyal
medya uygulamaları göze çarpmaktadır. Sosyal medya uygulamaları genel olarak kişiler arası
sosyal ilişkiler kurmaya ve sürdürmeye yönelik olarak tasarlanan iletişim araçlarıdır. Sosyal
medya uygulamaları, kullanıcılara arkadaş edinme, sahip oldukları arkadaşlar ile sohbet
edebilme ve arkadaşlarının günlük aktivitelerini takip edebilme imkânı tanımaktadır. Sosyal
medya kullanıcılarının kişisel bilgilerine ait çok sayıda veri, sosyal medya şirketlerince
işlenmekte ve kullanılmaktadır. Bu durum kullanıcılarda veri güvenliği ve gizliliğine dair
endişelere sebep olmaktadır. Son yıllarda bazı sosyal medya şirketleri tarafından yapılan
güvenlik ve gizlilik sözleşmeleri, kullanıcıları kişisel bilgilerini paylaşma konusunda zorlayıcı
düzenlemeler getirmektedir. Bu çalışmadaki amacımız sosyal medya işletmelerinin zorlayıcı
düzenlemelerine karşı sosyal medya kullanıcılarının kullanımlarında meydana gelen değişim
ve alternatif arayışlarını ortaya koymaktır. Türkiye’deki sosyal medya kullanıcılarının zorlayıcı
politikalar sonrasındaki sosyal medya kullanımında alternatif arayışları ve değişimlerini
inceleyen bu çalışmanın verilerini elde etmek için çevrimiçi anket formu oluşturulmuştur. Bu
anket formunun linki 20 Nisan - 5 Mayıs 2021 tarihleri arasında sosyal medya uygulamalarıyla
katılımcılara ulaştırılmıştır. 349 katılımcıdan elde edilen veriler SPSS 21 programı aracılığıyla
frekans ve crosstab (çapraz tablo) analizlerine tabi tutulmuştur. Elde etmiş olduğumuz
sonuçlara göre, sosyal medya şirketlerince uygulamaya konulmaya çalışılan zorlayıcı
politikalar sonrası tüketicilerin kullanımlarında gözle görülür değişimler olduğunu ifade etmek
mümkündür. Bulgularımıza dayanarak farklı kategorideki pek çok katılımcının alternatif sosyal
medya arayışına girdiği ve bu katılımcıların yerli uygulamaları daha fazla tercih etme
eğiliminde olduğu söylenebilir. Sosyal medya şirketlerince getirilen zorlayıcı politikalar sonrası
kullanıcı tercihlerinde meydana gelen değişimler göz önünde bulundurularak, bu şirketlerin
kullanıcılarının veri gizliliğini sağlama konusunda daha özverili ve dikkatli davranmaları
gerektiği söylenebilir. Veri gizliliği konusunda kullanıcılarının endişelerini göz önünde
bulunduran ve bu yönde uygulamalar yapan işletmelerin hem mevcut kullanıcılarını koruma
hem de arttırma yönünde rakiplerine karşı avantajlı olacaklarını ifade etmek mümkündür.