12th International Computer & Instructional Technologies Symposium, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2018, ss.1, (Özet Bildiri)
Günümüzde 21.yüzyıl vatandaşının sahip olması gereken beceriler, 20.yüzyılda sahip olması gereken becerilerden farklılaşmaktadır. İçinde bulunduğumuz bilgi çağında bireylerin bilgiye erişme, elde edilen bilgileri etik kurallara uygun kullanabilme, dijital araçlardan güvenli bir şekilde yararlanabilme ve bu ortamlarda bilgiyi paylaşabilme gibi becerilerle donatılmış olarak yetiştirilmeleri gerekli görülmektedir. Bu doğrultuda birçok ülke geleceğin mimarı olan öğretmen ve öğretmen adaylarının dijital yeterliklerini geliştirmeye yönelik eğitim modülleri geliştirmektedir. Bu çalışmada ise öğretmen adaylarının bilgi ve veri okuryazarlığı, dijital ortam ve araçlarını güvenli bir şekilde kullanma yeterliklerini desteklemeye yönelik etkileşimli bir e kitabın tasarımı, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Kitabın geliştirilme sürecinde ADDIE modeli dikkate alınmıştır. Analiz aşamasında DigComp çerçevesi dikkate alınarak konu başlıkları belirlenmiştir. Ortam olarak resim galerileri, eğitsel videoları, etkileşimli oyunları, etkileşimli resimleri ve değerlendirme soruları içeren etkileşimli e-kitaplar geliştirilmesine olanak sağlayan iBook Author’un kullanılmasına karar verilmiştir. Bilgi ve veri okuryazarlığı, güvenlik dijital yeterliklerine uygun olacak şekilde öykü yaprakları ve senaryolar hazırlanmıştır. Hazırlanan öykü yaprakları doğrultusunda ve 1 alan uzmanının görüşleri alınarak e-kitap geliştirilmiştir. Kitabın tasarımının değerlendirilebilmesi için Fleming’in (1993), tasarım ilkeleri dikkate alınarak bir değerlendirme anketi oluşturulmuş ve anket 2 uzman tarafından değerlendirilmiştir. Geliştirilen e-kitap Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri bölümü öğrencisi ve içerik tasarımı, eğitsel mesaj tasarımı ve eğitimde materyal tasarımı dersi almış olan 45 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının, başlık ve alt başlıkların okuyucuların kitabın yapısını kavramalarını kolaylaştıracak şekilde biçimlendirildiğini, içeriğin konunun önemli yerlerini vurgulayacak şekilde yapılandırıldığını, kullanılan görsellerin içerikle ilişkili olduğunu, videoların içeriği kısa sürede okuyucuya yansıtabilecek şekilde hazırlandığını, infografiklerin içerikleri etkili yansıtacak şekilde hazırlandığını, etkileşimli e-kitabı kolaylıkla kullanabildiklerini, dilin akıcı olduğunu, örneklerin açıklayıcı olduğunu düşündükleri anlaşılmıştır. Ayrıca etkileşimli e-kitapta içeriğin organizasyonunda ve sunumunda değişiklikler yapıldığını, yeni bilgi ve becerileri uygulamayı gerektiren etkileşimli alıştırmalar ya da görevler verilmesini sağlayarak başarılı olma hissinin desteklediğini düşündükleri görülmüştür. Son olarak hazırlanan etkileşimli e-kitap 147 öğretmen adayına uygulanmış ve öğretmen adaylarının da kitap tasarımıyla ilgili benzer görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir.