KURUMSAL BİLGİ YÖNETİMİ, Prof. Dr. Abdullah NARALAN,Prof. Dr. Abdulkadir ÖZDEMİR, Editör, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN ÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI, Erzurum, ss.41-63, 2025
Son yıllardaki bilgisayar ve bilgi teknolojilerinde hızlı gelişmeye bağlı olarak
günümüzde bilgiye dayalı sektörler ve işletmeler giderek önem kazanmaktadır.
Ayrıca bu gelişmeler üretim, yönetim ve yaşam biçimlerini önemli bir şekilde
değiştirmiştir. Özellikle bilgi ağlarının ve bu bağlamda internetin hızla gelişmesi ve
küreselleşmesi her düzeyde bilgiye erişimi, toplanmasını ve transferini mümkün
hâle getirmiştir. İnternetin yaygınlaşması, büyük veri analitiği, yapay zekâ ve bulut
bilişim gibi teknolojiler, işletmelerin bilgiye erişimini kolaylaştırmakla kalmamış,
bilginin yönetimi ve ekonomik değere dönüştürülmesi süreçlerini de yeniden
tanımlamıştır (Davenport & Prusak, 1998). Bilginin işlenmesi ve ekonomik değer
hâline getirilmesi kurumlara rekabetçi bir avantaj sağlamaktadır. Özellikle hizmet
sektörleri neredeyse bilgiye dayalı ve bağımlı hâle gelmiş durumdadır. Gerek
yapısal dokümanlardaki yazılı bilgilerin gerekse uzman ve deneyimli kişilerin
zihinlerindeki bilgiler işletmeler için çok değerlidir. Bu bilgilerin yönetilmesi
işletmenin daha rekabetçi konumlara gelmesine neden olabilir. Ayrıca doğru ve
güncel bilgiye zamanında erişim, işletmelerin karar verme sürecinin etkinliğini de
geliştirecektir. Elde edilen verilerin organizasyon için yararlı bir şekle getirilmesi
için işlenmesi, saklanması ve paylaşılması gibi belirli aşamalardan geçirilmesi
gerekmektedir. Bu süreçlerin belirli kurallar ve disiplinlere göre değerlendirilmesi,
koordine edilmesi ve yöneltilmesi, amaçlanan yararları arttıracaktır. Ancak
günümüzde bilgilerin çok büyük yığınlar hâlinde üstel olarak arttığı
düşünüldüğünde bu bilgilerin yönetilmesinin ne kadar önemli olduğu ortaya
çıkmaktadır. İşletmeler bu bilginin yönetilmesi için birçok yatırımlar yapmaktadır.
Bu yatırımların geri dönüşlerinin kısa sürede olabilmesi için bilgi yönetimine
ihtiyaç duyarlar.
Due to the rapid advances in computer and information technologies in recent years, knowledge-based sectors and businesses are gaining increasing importance. Furthermore, these developments have significantly altered production, management, and lifestyles. In particular, the rapid development and globalization of information networks, and in this context, the internet, have made it possible to access, collect, and transfer information at all levels. Technologies such as the proliferation of the internet, big data analytics, artificial intelligence, and cloud computing have not only facilitated businesses' access to information but also redefined the processes of managing and converting information into economic value (Davenport & Prusak, 1998). Processing and converting information into economic value provides organizations with a competitive advantage. Service sectors, in particular, have become increasingly knowledge-based and dependent. Both written information in structured documents and the knowledge held by experts and experienced individuals are invaluable to businesses. Managing this information can lead to a more competitive position. Furthermore, timely access to accurate and up-to-date information will also improve the effectiveness of businesses' decision-making processes. To transform the data obtained into a useful form for the organization, it must undergo specific stages such as processing, storage, and sharing. Evaluating, coordinating, and managing these processes according to specific rules and disciplines will increase the intended benefits. However, considering the exponential growth of information in today's vast amounts, the importance of managing this information becomes clear. Businesses make significant investments in managing this information. To ensure a rapid return on these investments, they require information management.