Yaşam boyu öğrenme sürecinde spor eğitimi alan öğrencilerin kariyer farkındalığı ile iş bulma kaygıları arasındaki ilişki


Özdemir E.

Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.16, sa.62, ss.2159-2177, 2025 (TRDizin)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 62
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.70736/ijoess.1979
  • Dergi Adı: Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2159-2177
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğrencilerin eğitim süreçlerinde kazandıkları bilgi ve becerilerin, mezuniyet sonrasındaki istihdam olanakları üzerindeki etkisi, akademik araştırmaların odaklandığı temel konulardan birini oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırma yaşam boyu öğrenme sürecinde spor eğitimi alan öğrencilerin kariyer farkındalığı ile iş bulma kaygılarının arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu üniversite öğrencileri (n=161) oluşturmaktadır. Çalışmanın analizinde ise frekans, yüzdelik değerler, tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmıştır. Veriler normal dağıldığı için ikili karşılaştırmalarda T-testi, üç ve üçten fazla karşılaştırmalar için Anova testi, ölçekler ve bazı değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde; cinsiyet, yaş, sınıf, internet kullanma ve okuduğunuz bölüm değişkenleriyle ölçek ve alt boyutları arasında anlamlı farklılığa rastlanılmamıştır. Ayrıca tercih sebebi değişkeninde ise kariyer farkındalığı, mesleki hazır bulunma, kariyer bilinci, mesleki özgüven ve iş bulma kaygısı arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. İş bulma kaygısında okuduğunuz bölüm değişkeniyle ve tercih sebebinde mesleki gelişim alt boyutuyla anlamlı farklılığa rastlanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişki incelendiğinde; katılımcıların toplam kariyer farkındalığı ölçeği ve alt boyutları ile iş bulma kaygısı ölçeği arasında negatif yönlü ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin kariyer bilinci ve hazırlık düzeyinin yükselmesinin iş bulma kaygısını hafifçe azaltabileceğini, ancak bu etkinin sınırlı kaldığını ortaya koymaktadır.