Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.16, sa.62, ss.2159-2177, 2025 (TRDizin)
Öğrencilerin eğitim süreçlerinde kazandıkları
bilgi ve becerilerin, mezuniyet sonrasındaki istihdam olanakları üzerindeki etkisi,
akademik araştırmaların odaklandığı temel konulardan birini oluşturmaktadır. Bu
bağlamda araştırma yaşam boyu öğrenme sürecinde spor eğitimi alan öğrencilerin kariyer
farkındalığı ile iş bulma kaygılarının arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu üniversite öğrencileri (n=161) oluşturmaktadır.
Çalışmanın analizinde ise frekans, yüzdelik değerler, tanımlayıcı istatistiklerden
yararlanılmıştır. Veriler normal dağıldığı için ikili karşılaştırmalarda T-testi,
üç ve üçten fazla karşılaştırmalar için Anova testi, ölçekler ve bazı değişkenler
arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonuçları incelendiğinde; cinsiyet, yaş, sınıf, internet kullanma ve okuduğunuz
bölüm değişkenleriyle ölçek ve alt boyutları arasında anlamlı farklılığa rastlanılmamıştır.
Ayrıca tercih sebebi değişkeninde ise kariyer farkındalığı, mesleki hazır bulunma,
kariyer bilinci, mesleki özgüven ve iş bulma kaygısı arasında anlamlı bir farklılık
görülmemiştir. İş bulma kaygısında okuduğunuz bölüm değişkeniyle ve tercih sebebinde
mesleki gelişim alt boyutuyla anlamlı farklılığa rastlanılmıştır. Ölçekler arasındaki
ilişki incelendiğinde; katılımcıların toplam kariyer farkındalığı ölçeği ve alt
boyutları ile iş bulma kaygısı ölçeği arasında negatif yönlü ve düşük düzeyde bir
ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin kariyer bilinci ve hazırlık
düzeyinin yükselmesinin iş bulma kaygısını hafifçe azaltabileceğini, ancak bu etkinin
sınırlı kaldığını ortaya koymaktadır.