Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve Güler Okumuş
Danışman: Ebru Güveli
Özet:
Bu araştırma yüzdeler konusu ile ilgili kavram yanılgılarını bilişsel çelişki
yaklaşımı ile gidermeyi amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim
öğretim yılında Rize ili Merkez ilçesindeki bir devlet okulunun 8. sınıfında öğrenim
gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla ön test, son
test ve video kayıtları kullanılmıştır. Eylem araştırması yönteminin benimsendiği
araştırmada pilot çalışma yapılarak yüzdeler teşhis testi geliştirilmiştir. Yapılan
madde analizleri ve uzman görüşleri alınarak testin ön test-son test olarak
uygulanmasına karar verilmiştir. Ön test uygulandıktan sonra toplanan veriler
ışığında bilişsel çelişki yaklaşımının aşamalarına uygun olarak bir ders planı
hazırlanarak öğrencilerle dört ders saati süren uygulama gerçekleştirilmiştir.
Uygulamadan 2 hafta sonra son test uygulanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi
ile analiz edilmiştir. Test sonuçları, araştırmacının gözlem notları ve literatürden elde
edilen bilgiler karşılaştırılarak üçgenleme yöntemi de kullanılmıştır. Elde edilen
bulgulara göre bazı öğrencilerin kavram yanılgılarının giderildiği bir öğrencide ise
yanılgıların devam ettiği görülmüştür. Bilişsel çelişki yaklaşımının kavram
yanılgılarını gidermede olumlu bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.