YÜZDELER KONUSU İLE İLGİLİ KAVRAM YANILGILARININ BİLİŞSEL ÇELİŞKİ YAKLAŞIMI İLE GİDERİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Güler Okumuş

Danışman: Ebru Güveli

Özet:

Bu araştırma yüzdeler konusu ile ilgili kavram yanılgılarını bilişsel çelişki

yaklaşımı ile gidermeyi amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim

öğretim yılında Rize ili Merkez ilçesindeki bir devlet okulunun 8. sınıfında öğrenim

gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla ön test, son

test ve video kayıtları kullanılmıştır. Eylem araştırması yönteminin benimsendiği

araştırmada pilot çalışma yapılarak yüzdeler teşhis testi geliştirilmiştir. Yapılan

madde analizleri ve uzman görüşleri alınarak testin ön test-son test olarak

uygulanmasına karar verilmiştir. Ön test uygulandıktan sonra toplanan veriler

ışığında bilişsel çelişki yaklaşımının aşamalarına uygun olarak bir ders planı

hazırlanarak öğrencilerle dört ders saati süren uygulama gerçekleştirilmiştir.

Uygulamadan 2 hafta sonra son test uygulanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi

ile analiz edilmiştir. Test sonuçları, araştırmacının gözlem notları ve literatürden elde

edilen bilgiler karşılaştırılarak üçgenleme yöntemi de kullanılmıştır. Elde edilen

bulgulara göre bazı öğrencilerin kavram yanılgılarının giderildiği bir öğrencide ise

yanılgıların devam ettiği görülmüştür. Bilişsel çelişki yaklaşımının kavram

yanılgılarını gidermede olumlu bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.