Şubat 2023 depremlerine bağlı göçler ve zorunlu eğitim çağındaki çocukların eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi, desteklenmesi ve güçlendirilmesi: Nitel bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZKAN ASLAN

Danışman: Nermin Karabacak

Özet:

ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNE BAĞLI GÖÇLER VE ZORUNLU EĞİTİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLARIN EĞİTİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ, DESTEKLENMESİ VE GÜÇLENDİRİLMESİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

 

Bu araştırmada, 6 Şubat 2023 depremlerine bağlı göç yapan zorunlu eğitim çağındaki çocukların desteklenmesi ve güçlendirilmesi için ihtiyaç duyulan eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül tek durum çalışması biçiminde desenlenmiştir. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan Ağrı, Erzurum, Iğdır ve Van illerinde yürütülmüştür. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde Ağrı, Erzurum, Iğdır ve Van illerindeki özel ve kamuya ait ilkokul, ortaokul ve liselerde 6 Şubat 2023 depremlerine bağlı göç yapan zorunlu eğitim çağındaki çocukların bulunması ölçüt olarak alınmıştır. Bu okullar arasından sekiz okul belirlenmiş ve her bir okulda görevli bir okul yöneticisi, bir öğretmen ve bu okullarda çocuğu bulunan bir veli olmak üzere toplamda 24 katılımcı çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışma grubunda bulunan okul yöneticisi, öğretmen ve öğrenci velisi grubuna yönelik görüşme formları hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu araştırmada, deprem yaşayan çocukların deprem bölgesinden göç ettikten sonra yeni yerleşim yerlerinde okula erişim, uyum sorunu, sosyo-kültürel sorunlar, eğitimsel sorunlar, psikolojik sorunlar ve finansal kaynaklı sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiş ve eğitim gereksinimleri belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, depremzede çocuklarda kendini misafir olarak görme, okula aidiyet duygusunun oluşmaması, kültürel farklılıklarla karşılaşma, psikososyal desteğe ihtiyaç duyma, ders materyallerinin eksikliği, akademik olarak derslerden geri kalma, travma etkisinin devam etmesi, ders çalışma ortamlarının oluşturulamaması, kalabalık ailelerde yaşama, Sivil Toplum Kuruluşlarının desteğinin yetersizliği, afet eğitiminin yetersizliği ve motivasyon eksikliği sorunları belirlenmiştir. Ayrıca acil durumlarda kullanılmak üzere depremzede öğrencisi bulunan okullara bütçe aktarılması, afet destek merkezlerinin kurulması ve öğretim programlarına afet yönetim becerisi kazanımlarının eklenmesi önerilerinde bulunulmuştur.