Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ARİF KIRMIZIKAYA
Danışman: Abdülkadir Öztürk
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Teknolojinin hızlı gelişimi, yoğun rekabet ve bilginin hızlı yayılması, işletmeleri sosyal medya pazarlama faaliyetlerine yönlendirmektedir. Bu sayede işletmeler, karlarını artırmayı, müşteri memnuniyetini sağlamayı ve sektörde sürdürülebilirliklerini korumayı hedeflemektedir. Sosyal medya pazarlaması bloglar, sosyal ağlar ve içerik paylaşımı gibi sosyal medya araçlarından yararlanarak marka farkındalığı yaratmak, marka bağlılığını oluşturmak, bir ürünü tanıtmak ve marka bilinirliğini artırmak için gerçekleştirilen pazarlama faaliyetleridir. Bu çalışmanın amacı sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin tüketici satın alma davranışı ve marka bağlılığı üzerindeki etkisini araştırmaktır. Ayrıca çalışma dijital TV platformu kullanıcı tutumlarının tüketici satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığınıda araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda tanımlayıcı araştırma yöntemi ile çalışma oluşturulmuştur. Oluşturulan çalışma için gerekli olan veriler Şubat- Mayıs 2024 tarihleri arasında yargısal örnekleme yöntemi ile elde edilmiştir. 482 katılımcı ile çevrimiçi anket gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere güvenilirlik analizler, tanımlayıcı istatistikler, faktör analizleri ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre sosyal medya pazarlama boyutlarından olan etkileşim bilgilendirme ve trend olma satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Ağızdan ağıza iletişim, eğlendirme ve kişiselleştirmenin ise satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir. Sosyal medya pazarlama boyutlarından olan ağızdan ağıza iletişimin marka bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Etkileşim, bilgilendirme, eğlendirme, trend olma ve kişiselleştirme boyutlarının ise anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca çalışmada Dijital TV platformu kullanıcı tutumlarının tüketici satın alma davranışı ve marka bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı ve dijital TV platformlarının kullanma niyetlerinin tüketici satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların verilere göre, en fazla tercih ettiği sosyal medya hesabı ınstagram, en fazla tercih ettiği dijital tv platformu ve kullanım sıklığı en yüksek olan platform Netflix olarak belirlenmiştir. Netflis ve Exxen platformu üyeliği olan kişiler aynı zamanda bu platformları diğer platformlara göre daha fazla kullanmaktadır. BeIN Connect platformunun üyelik sayısı daha az olmasına rağmen kullanım sıklığının daha fazla görülmektedir. Başka bir sonuca göre Exxen platformunun da üyelik sayısı daha fazla olmasına rağmen kullanmım sıklığı daha az görülmektedir.