Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELVA KARAMAN YAŞAR
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Engin Kurşun
Eş Danışman: Yiğit Emrah Turgut
Özet:
Bu çalışmada, dijital oyun bağımlısı olan ve dijital oyun bağımlısı olmayan ortaokul öğrencilerinin dijital oyun alışkanlıkları ve etkileri ile dijital oyun ve dijital oyun bağımlılığı algılarının derinlemesine araştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırma ortaokul öğrencileri ile yapılmış nitel bir fenomenoloji çalışmasıdır. Çalışma grubu Kocaeli ilinden farklı okullardan seçilen 43 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin dijital oyun bağımlılığını tespit etmek için Hazar ve Hazar (2017) tarafından geliştirilen ölçek, dijital oyun ve dijital oyun bağımlılığı algılarını ortaya çıkarmak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bulgular: Bağımlı öğrencilerin 7'sinin dijital oyunları başka aktivitelere, 3'ünün arkadaşlarına, 3'ünün okula ve 3'ünün temel ihtiyaçlara tercih ettiği görülmüştür. Öğrencilere göre oyunların sürükleyici ve eğlenceli olması bağımlılık riski oluşturabilir. Öğrencilerden 18'inin dijital oyun bağımlılığını madde bağımlılığına benzettikleri, dijital oyun bağımlılığının olası etkilerinin farkında olduğu görülmüştür. Oyunların kendilerini ve arkadaşlarını sosyal ortamlardan uzaklaştırdığını, göz rahatsızlığına, akademik başarısızlığa ve dikkat dağınıklığına sebep olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç: Oyun türünün bağımlılıkta risk faktörü olabileceği görülmüştür. Öğrencilerin neredeyse tamamı dijital oyun ve dijital oyun bağımlılığı farkındalıklarına sahiptir. Öğrencilere göre oyun oynamak göz rahatsızlıklarına, akademik başarısızlığa ve sosyal izolasyona sebep olmaktadır.