Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Muhibe Nur MARANGOZ
Danışman: İlknur Reisoğlu
Özet:
Bu araştırmada matematik eğitimi
alanında, 2015-2023 yıllarında YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlanan teknoloji
entegrasyonuna yönelik gerçekleştirilen yüksek lisans ve doktora tezlerinin öğretimsel
aktörler (öğrenme-öğretme süreci bileşenleri, öğrenci, öğretmen, içerik ve bu
bileşenler arasındaki etkileşimler), uygulama alanları, yöntem, öğrenme alanları, veri toplama aracı, örneklem
türü ve sayısı, veri analiz teknikleri, ele alınan teknolojiler, kullanılan
kuramlar gibi değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında sistematik literatür taraması
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2023 yıllarında ülkemizde matematik
eğitimi alanında teknoloji entegrasyonu ile ilgili yapılan, YÖK Yayın ve
Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlan lisansüstü
tezleri kapsamaktadır. Araştırma kapsamında, 255 tez analiz edilmiştir.
Veriler, Eğitim Araştırmaları Yayın Sınıflandırma Formu, Didaktik Odak
Sınıflaması kullanılarak toplanmıştır. Tezlerde temel alınan teknoloji ve
kuramlar ise tüm tezlerde ele alınan teknoloji ve kuramlar incelenip ortak
temalar olşturularak sınıflandırılmıştır. Hazırlanan Google Form üzerinden veri
girişleri yapılmış ve Excel dosyasına aktarılmıştır. Veri girişi ve kontrolü
tamamlandıktan sonra araştırma sorularına göre veriler betimsel ve içerik analize
tabi tutulmuştur. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, tezlerde
daha çok öğrencilerin içerik ve teknolojiyle ilgili görüşlerine,
teknolojiyi kullanırken sergiledikleri eylemlere, yapılan öğretimsel
müdahalenin öğrenci çıktıları üzerindeki etkilerine odaklanıldığı
belirlenmiştir. Tezlerde daha çok örnek olay, müdahaleli karma araştırma
yöntemlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Tezlerin daha çok Geometri ve
Ölçme, Geometri öğrenme alanlarında dinamik geometri yazılımları kullanılarak
gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. Verilerin
dökümanlar, görüşmeler, testler, ölçekler ve anketler aracılığı ile toplandığı,
örneklem türü olarak ortaokul öğrencilerinin tercih edildiği, örneklem sayısı
olarak en çok 11-50 kişiyle çalışma yapıldığı, en çok içerik ve betimleyici analizlerinin kullanıldığı
belirlenmiştir. Kuram olarak en çok öğrenme kuramlarının temel alındığı tespit
edilmiştir. Çalışmadan elde edilen
sonuçların özellikle matematik eğitimi alanında teknoloji entegrasyonu
konusunda neye ihtiyaç duyulduğuna ilişkin araştırmacılara fikir vereceğine
inanılmaktadır.