Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ela BİÇER
Danışman: İlknur Reisoğlu
Özet:
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin MOOC
kullanımlarının davranışsal, bilişsel, sosyal, duyuşsal bağlılıklarını ve öz
düzenleyici öğrenme becerilerini ne düzeyde ve nasıl etkilediğini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Çalışmada sorularını cevaplamak amacıyla nicel ve nitel
araştırma yöntemlerinin birlikte kullanılmasını içeren karma araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle EBA platformu üzerinden
yapılan uygulamaya katılım sağlayan 60 öğrenci çalışmaya dâhil edilmiştir. MOOC
Bağlılık Ölçeği, Algılanan Öz-Düzenleme Ölçeği ve görüşme formundan
yararlanılarak veriler toplanmıştır. Nicel veriler betimsel ve kestirimsel
istatistik teknikleriyle analiz edilmiştir. Nitel veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda EBA platformunun ortaokul öğrencilerinin
davranışsal, bilişsel, sosyal, duyuşsal bağlılıklarını ve öz düzenleyici
öğrenme becerileri üzerindeki etkisinin yüksek düzeyde ve olumlu yönde bir etkisi
olduğu görülmüştür. EBA’ da bulunan video, test, alıştırma, etkinlik ve
tartışma formu gibi içeriklerin ortaokul öğrencilerinin bağlılıklarını ve öz
düzenleyici öğrenme becerilerini olumlu yönde desteklediği görülmüştür. EBA’nın
ortaokul öğrencilerinin bağlılık ve öz-düzenleyici öğrenme becerileri
üzerindeki etkisini artırabilmek amacıyla detaylı ve dikkat çeken konu anlatım
videolarının arttırılması, kelime ezberleme ya da grammer çalışma yapılması
için oyunlar oluşturulması ve kolaydan zora doğru yapılandırılmış alıştırma,
test gibi etkinliklerin eklenmesi gibi düzenlemelerin yapılması faydalı
olabilir.