Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FEHMİ BERBER
Danışman: Ahmet İshak Demir
Özet:
İlköğretim ve ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarında mezhep olgusunun incelendiği bu çalışmanın temel amacı: 2023-2024 eğitim öğretim yılında okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarında mezhep olgusunun ele alınış ve işleniş niteliklerinin belirlenmeye çalışılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Doküman incelemesi yolu ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarından toplanmış olan veriler, içerik analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarında mezheplerin ele alınış ve işleniş nitelikleriyle, inanç konularına ilişkin tercih edilen itikadî ve siyasî mezheplerin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca mezhepler arası tartışmalı konular, mezhepler üstü din öğretimi anlayışına uygunluğu açısından değerlendirilmiştir. Bu bağlamda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarında İslâm düşüncesindeki yorum farklılıkları olarak görülen mezhepler ayrıntılara girilmeden, betimleyici bir anlatımla ve mezhepler üstü bir yaklaşımla ele alındığı, mezheplerin ortaya çıkışının doğal bir olgu olduğu ve fikri birer zenginlik olarak değerlendirildikleri görülmüştür. İnanç konuları büyük oranda mezhepler üstü din öğretimi anlayışına uygun olarak işlenmekle beraber bazı itikadî konularda Mâtürîdiyye mezhebinin görüşlerinin tercih edildiği belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: İslâm Mezhepleri, Din Eğitimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitapları.