Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ebru BAYDEMİR
Danışman: Ali Sait Albayrak
Özet:
Gelişen teknolojiyle birlikte hayatın her alanında
değişimler yaşandığı gibi pazarlama alanında da değişimler yaşanmaktadır.
Özellikle firmaların pazarlama faaliyetlerinde mobil teknolojilere başvurması
mobil pazarlama kavramını ortaya çıkarmaktadır. Firmalar ürünleri hakkındaki
bilgilerini, en uygun tüketici kitlesine doğru zamanda, doğru yerde ve minimum
maliyetle ulaştırmak isterken aynı zamanda tüketicilerden de o denli geri
bildirim sağlamak istemektedir. Bu amaçla mobil pazarlama araçlarını aktif bir
şekilde kullanmaktadır. Bu da hem firma açısından hem de tüketici açısından avantajlar
sağlamaktadır.
Bu çalışmada mobil pazarlama araçlarının tüketici
davranışı üzerindeki etkisi yapısal eşitlik modellemesi ile araştırılmaktadır. Üniversite
öğrencileri üzerinden derlenen 553 anket verisi kullanılarak araştırma hipotezleri
test edilmiştir. SPSS programı ile tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi,
keşfedici faktör analizi; LISREL programı ile doğrulayıcı faktör analizi ve YEM
analizi yapılmıştır. Elde edilen analizler neticesinde SMS’lerde izin kavramı
faktörü 0,05 hata düzeyinde anlamsız; ödül ve teşvik faktörü, SMS’lerde fayda
faktörü, ilgi ve bağlılık faktörü, uygulama bildirimlerinde izin faktörü,
uygulama bildirimlerinde fayda faktörü ve güncel mobil uygulamalar faktörü ise
satın alma davranışı üzerinde anlamlı çıkmıştır.