U14-U19 yaş kategorileri arasındaki futbolcuların performanslarına etki eden psikolojik faktörlerin incelenmesi (Rize ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET ÇUKUR

Danışman: Rıdvan Ergin

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Rize ilindeki erkek futbolcuların bedensel ve bilişsel kaygı, güdülenme ve kendine güven gibi psikolojik faktörlerin belirlenen değişkenlerle aralarında istatistiki olarak bir etkinin olup olmadığının araştırılmasıdır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu basit tesadüfi yönteme göre araştırmaya gönüllü katılım gösteren 14-19 yaş aralığındaki 379 erkek futbolcudan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Sporda Psikolojik Performans Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin tanımlayıcı istatistikleri verildikten sonra veri dağılımı incelenmiştir. İnceleme sonucu ikili değişkenlerde Independent T Test kullanılırken üç ve daha fazla değişken için One-way Anova testi kullanılmıştır. Anlamlılık 0.05’tir. Araştırma bulguları; yaş, oynadıkları lig düzeyi, yaralanma durumu, psikolojik beceri antrenmanı ve oynadıkları mevki değişkenleri ile bedensel ve bilişsel kaygı ve kendine güven alt boyutları arasında anlamlı bir fark bulunmazken duygu durumu değişkeni ile anlamlı bir fark bulunmuştur. Spor yaşı değişkeni ile kendine güven alt boyutu, haftalık antrenman sayısı değişkeni ile bedensel ve bilişsel kaygı alt boyutu arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Güdülenme alt boyutu ile de değişkenler arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Sonuç olarak psikolojik faktörlerin erkek futbolcular üzerinde istatistiki olarak etkili olduğu söylenebilir. Hem sporculara hem de antrenörlere antrenmanın fiziksel ve fizyolojik etkilerinin geliştirilmesinin yanı sıra psikolojik faktörleri geliştirici antrenmanlar yapması/yaptırılması önerilmektedir.