Matematik Öğretmenlerinin Matematiksel Modelleme Yeterliklerinin Geliştirilmesi: Üçgenler ve Dörtgenler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Musa Türker

Danışman: Demet Baran Bulut

Özet:

Matematiksel modelleme yaklaşımına göre hazırlanan mesleki gelişim programının

öğretmenlerin, üçgenler ve dörtgenler konusunda matematiksel modelleme yeterliklerindeki

gelişimine etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu amaca uygun olarak çalışmada nitel araştırma

yöntemlerinden çok katmanlı öğretim deneyi kullanılmaktadır. Veri toplama araçlarının

geçerlik ve güvenirlikleri uzman görüşü alınarak ve pilot çalışma yapılarak sağlanmaktadır.

Çalışma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulda görev yapan 5 matematik öğretmeni ile

yapılmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı

yapılandırılmış gözlem formu, yarı yapılandırılmış gözlem formları, yapılandırılmamış gözlem

notları, öğretmenlerin geliştirdiği MOEler, öğrencilere uygulanan etkinlik kağıtları ve

literatürden alınan modelleme etkinlikleri değerlendirme rubriği kullanılmaktadır. Araştırmada

öğretmenlerle ön görüşme ve son görüşme yapılarak gelişimleri ortaya çıkarılmaktadır. Yapılan

ön görüşmeden sonra öğretmenlere 12 haftalık mesleki gelişim programı uygulanmakta daha

sonra 4 haftalık süreçte MOE geliştirilmekte ve geliştirilen etkinlikler sınıflarda uygulanmakta,

uygulanan etkinlikler değerlendirme rubrikleri ile değerlendirilerek öğretmenlerle son görüşme

yapılmaktadır. Mesleki gelişim programı ile sınıf içi uygulamaları araştırmacı tarafından

gözlemlenmektedir. Araştırmada elde edilen veriler verinin işlenmesi, verinin görsel hale

getirilmesi ve sonuç çıkarma olarak üç bölümde analiz edilmektedir. Verinin işlenmesi

aşamasında içerik analizi yöntemi ile kodlar oluşturulmakta, verinin görsel hale getirilmesi

aşamasında betimsel analiz yöntemiyle kodlar tablolaştırılmakta ve sonuç çıkarma aşamasında

ise kodlar aracılığıyla ortaya çıkan kavram ve temalar arasındaki ilişkiler ve karşılaştırmalar

özet olarak sunulmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin matematiksel

modelleme yeterliklerinin geliştiği sonucuna ulaşılmaktadır. Öğretmenlerin matematiksel

modelleme yeterliklerinin geliştirilmesi ve MOEler geliştirerek matematiksel modelleme

yöntemi ile ders anlatabilmeleri için öğretmenlere hizmet içi eğitimlerin verilmesi

önerilmektedir.