Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Musa Türker
Danışman: Demet Baran Bulut
Özet:
Matematiksel modelleme yaklaşımına göre hazırlanan mesleki gelişim programının
öğretmenlerin, üçgenler ve dörtgenler konusunda matematiksel modelleme yeterliklerindeki
gelişimine etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu amaca uygun olarak çalışmada nitel araştırma
yöntemlerinden çok katmanlı öğretim deneyi kullanılmaktadır. Veri toplama araçlarının
geçerlik ve güvenirlikleri uzman görüşü alınarak ve pilot çalışma yapılarak sağlanmaktadır.
Çalışma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulda görev yapan 5 matematik öğretmeni ile
yapılmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış gözlem formu, yarı yapılandırılmış gözlem formları, yapılandırılmamış gözlem
notları, öğretmenlerin geliştirdiği MOEler, öğrencilere uygulanan etkinlik kağıtları ve
literatürden alınan modelleme etkinlikleri değerlendirme rubriği kullanılmaktadır. Araştırmada
öğretmenlerle ön görüşme ve son görüşme yapılarak gelişimleri ortaya çıkarılmaktadır. Yapılan
ön görüşmeden sonra öğretmenlere 12 haftalık mesleki gelişim programı uygulanmakta daha
sonra 4 haftalık süreçte MOE geliştirilmekte ve geliştirilen etkinlikler sınıflarda uygulanmakta,
uygulanan etkinlikler değerlendirme rubrikleri ile değerlendirilerek öğretmenlerle son görüşme
yapılmaktadır. Mesleki gelişim programı ile sınıf içi uygulamaları araştırmacı tarafından
gözlemlenmektedir. Araştırmada elde edilen veriler verinin işlenmesi, verinin görsel hale
getirilmesi ve sonuç çıkarma olarak üç bölümde analiz edilmektedir. Verinin işlenmesi
aşamasında içerik analizi yöntemi ile kodlar oluşturulmakta, verinin görsel hale getirilmesi
aşamasında betimsel analiz yöntemiyle kodlar tablolaştırılmakta ve sonuç çıkarma aşamasında
ise kodlar aracılığıyla ortaya çıkan kavram ve temalar arasındaki ilişkiler ve karşılaştırmalar
özet olarak sunulmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin matematiksel
modelleme yeterliklerinin geliştiği sonucuna ulaşılmaktadır. Öğretmenlerin matematiksel
modelleme yeterliklerinin geliştirilmesi ve MOEler geliştirerek matematiksel modelleme
yöntemi ile ders anlatabilmeleri için öğretmenlere hizmet içi eğitimlerin verilmesi
önerilmektedir.