Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nazmiye ÇIRAKOĞLU
Eş Danışman: Seyhan Eryılmaz Toksoy
Danışman: İlknur Reisoğlu
Özet:
Bu çalışmanın amacı, fizik
dersinin ısı ve sıcak ünitesine yönelik olarak Tahmin, Gözlem, Açıklama yöntemi
üzerine temellendirilmiş etkileşimli e-kitabın lise öğrencilerinin kavram
yanılgılarını giderme, bilişsel bağlılık ve öz-düzenleyici öğrenmeleri üzerinde
gelişimine neden olup olmadığını ve bu
bilgi ve becerilerin gelişiminde nasıl etkili olduğunu belirlemektir. Çalışmada karma yöntemlerden biri olan
açıklayıcı desen tercih edilmiştir. Çalışma 31 lise öğrencisiyle
gerçekleştirilmiştir. Kavram yanılgısı belirleme ölçeği, öz-düzenleyici öğrenme
ölçeği, bilişsel bağlılık ölçeği ve odak grup görüşmelerinden yararlanılarak
veriler toplanmıştır. Veri toplama süreci toplamda 8 hafta sürmüştür. Nicel
veriler parametrik test varsayımlarını karşılamadığından Wilcoxon
işaretli sıralar testi uygulanarak analiz edilmiştir. Nitel veriler içerik
analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda TGA yöntemi üzerine
temellendirilen etkileşimli e-kitabın lise öğrencilerin kavram yanılgılarını
gidermede etkili olduğu görülmüştür. E-kitapta yer alan kavram karikatürleri,
animasyon, sürükle bırak etkinliklerinin günlük yaşamdan örnekler üzerine
tasarlanıp hazırlanmış olmasının öğrencilerin ısı ve sıcaklık ünitesine yönelik
kavramları ve kavramlar arasındaki ilişkileri kolaylıkla anlamalarına yardımcı
olduğu anlaşılmıştır. TGA yöntemi üzerine temellendirilen e-kitabın lise
öğrencilerin bilişsel bağlılıklarını da desteklediği tespit edilmiştir.
E-kitapta bulunan etkileşimli video, kavram karikatürü, etkileşimli grafik,
infografik, animasyon gibi farklı formda materyallerin bulunmasının ders
sürecinde merak uyandırılmasını, dersin hızlı geçmesini, zamanın nasıl
geçtiğinin anlaşılmamasını, dikkatin tamamen materyalde olmasını, aktif
katılımın sağlanmasını desteklediği tespit edilmiştir. TGA yöntemi üzerine
temellendirilen e-kitabın lise öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenmelerini
desteklediği belirlenmiştir. E-kitap kullanırken öğrencilerin; bireysel çalışma
imkânı bulabilmelerinin, eksik ve yanlış öğrenmelerini belirleme imkânı
bulmalarının öz-düzenleyici öğrenme açısından faydalı olduğu anlaşılmıştır.