Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Başkanlığı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞEGÜL ÖZCAN BAŞ
Danışman: Demet Baran Bulut
Özet:
İlk ve ortaokul matematik öğretim programları gelecekteki matematiksel
anlayışlarının temelini oluşturduğu için, bir çocuğun eğitiminin önemli bir parçasıdır. Bu
araştırmanın temel amacı; ABD, Finlandiya, Singapur ve Türkiye’deki 5-8. sınıflar
matematik öğretim programlarında yer alan geometri ve ölçme öğrenme alanının amaçları,
içerdiği kazanımlar, kazanımların sınıf seviyelerine göre dağılımları ve içeriklerinin
benzerlikleri ve farklılıkları ülkelere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırma genel tarama
modelinde desenlenmiş, betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak doküman
incelemesi kullanılmıştır. ABD, Finlandiya, Singapur ve Türkiye matematik öğretim
programlarına ve ülkelere ait genel bilgilere ülkelerin resmi internet sitelerinden
ulaşılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek karşılaştırılmıştır.
Araştırma sonuçları incelendiğinde; incelenen ülkelerin geometri ve ölçme
öğrenme kazanımları ve alt öğrenme alanları incelenen ülke programlarında genel olarak
benzerdir. Tüm programlar kazanımları günlük hayatla ilişkilendirmiştir ancak
kazanımları doğrudan günlük hayatla ilişkili olarak veren ülke ABD'dir. ABD, Finlandiya,
Singapur ve Türkiye ortaokul düzeyi geometri ve ölçme öğrenme alanı genel hedeflerinin
Türkiye matematik öğretim programı ve ABD matematik öğretim programı ortaokul
düzeyi geometri ve ölçme öğrenme alanına ait genel hedefleri olduğu, Singapur ve
Finlandiya’nın öğretim programında ise sadece genel hedeflerinin olduğu tespit edilmiştir.
Geometri ve ölçme öğrenme alanına ilişkin kazanımlar Finlandiya matematik öğretim
programı ve ABD matematik öğretim programında ‘geometri’ başlığı kapsamında
incelenirken Türkiye ve Singapur’un matematik öğretim programlarında ‘geometri ve
ölçme’ başlığı altında verilmiştir. Finlandiya ve ABD matematik öğretim programlarında
ölçme kazanımları ayrıca “ölçüm” başlığı kapsamında yer almaktadır. Ülkeler arasında 5-
8. sınıflar düzeyinde en çok geometri ve ölçme öğrenme kazanımına sahip ülke
Türkiye'dir. Kazanım sayısı fazla olmasına rağmen içerik açısından diğer ülkelerle
yaklaşık olarak aynı derinliktedir. Kazanım sayısı en az olan ülke ise ABD’dir.
Bu bilgilerin yanı sıra her iki ülkenin öğretim programlarındaki benzer ve farklı
yönler detaylı bir şekilde verilmiş ve bu alanda araştırma yapacak araştırmacılara öneriler
sunulmuştur.