Geometri ve ölçme öğrenme alanı bağlamında Türkiye, Singapur, Finlandiya ve ABD 5-8. sınıflar matematik öğretim programlarının karşılaştırılması


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Başkanlığı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEGÜL ÖZCAN BAŞ

Danışman: Demet Baran Bulut

Özet:

İlk ve ortaokul matematik öğretim programları gelecekteki matematiksel anlayışlarının temelini oluşturduğu için, bir çocuğun eğitiminin önemli bir parçasıdır. Bu araştırmanın temel amacı; ABD, Finlandiya, Singapur ve Türkiye’deki 5-8. sınıflar matematik öğretim programlarında yer alan geometri ve ölçme öğrenme alanının amaçları, içerdiği kazanımlar, kazanımların sınıf seviyelerine göre dağılımları ve içeriklerinin benzerlikleri ve farklılıkları ülkelere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırma genel tarama modelinde desenlenmiş, betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. ABD, Finlandiya, Singapur ve Türkiye matematik öğretim programlarına ve ülkelere ait genel bilgilere ülkelerin resmi internet sitelerinden ulaşılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde; incelenen ülkelerin geometri ve ölçme öğrenme kazanımları ve alt öğrenme alanları incelenen ülke programlarında genel olarak benzerdir. Tüm programlar kazanımları günlük hayatla ilişkilendirmiştir ancak kazanımları doğrudan günlük hayatla ilişkili olarak veren ülke ABD'dir. ABD, Finlandiya, Singapur ve Türkiye ortaokul düzeyi geometri ve ölçme öğrenme alanı genel hedeflerinin Türkiye matematik öğretim programı ve ABD matematik öğretim programı ortaokul düzeyi geometri ve ölçme öğrenme alanına ait genel hedefleri olduğu, Singapur ve Finlandiya’nın öğretim programında ise sadece genel hedeflerinin olduğu tespit edilmiştir. Geometri ve ölçme öğrenme alanına ilişkin kazanımlar Finlandiya matematik öğretim programı ve ABD matematik öğretim programında ‘geometri’ başlığı kapsamında incelenirken Türkiye ve Singapur’un matematik öğretim programlarında ‘geometri ve ölçme’ başlığı altında verilmiştir. Finlandiya ve ABD matematik öğretim programlarında ölçme kazanımları ayrıca “ölçüm” başlığı kapsamında yer almaktadır. Ülkeler arasında 5- 8. sınıflar düzeyinde en çok geometri ve ölçme öğrenme kazanımına sahip ülke Türkiye'dir. Kazanım sayısı fazla olmasına rağmen içerik açısından diğer ülkelerle yaklaşık olarak aynı derinliktedir. Kazanım sayısı en az olan ülke ise ABD’dir. Bu bilgilerin yanı sıra her iki ülkenin öğretim programlarındaki benzer ve farklı yönler detaylı bir şekilde verilmiş ve bu alanda araştırma yapacak araştırmacılara öneriler sunulmuştur.