Ortaokul öğrencileri için sürdürülebilir kalkınma eğitimine yönelik bir modül geliştirme çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMRA BURKAZ EKİNCİ

Danışman: Mehmet Küçük

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerine yönelik tasarlanan sürdürülebilir kalkınma (SK) eğitimine yönelik toplam on modülden oluşan bir öğretim materyali geliştirmek ve etkililiğini test etmektir. Araştırmada, karma araştırma yaklaşımı ve sıralı desen kullanılmıştır. Bu bağlamda, araştırmanın nitel verileri yapılandırılmış öğrenci günlükleri, araştırmacı günlüğü, yarı yapılandırılmış öğrenci ve veli mülakatları, nicel verileri ise; araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi, kavram haritası ve veli gözlem çizelgeleri kullanılarak toplanmıştır. 2020 yılında başlayan Kovid-19 salgını nedeniyle uygulamalar zoom uygulaması üzerinden çevrim içi olarak yürütülmüştür. SK öğretim modülü toplam dokuz hafta ve on sekiz saat süreyle uygulanmıştır. Çalışma grubunu yedinci sınıfta öğrenim gören 14 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan öğrencilere akademik başarı testi ve kavram haritası ön, son ve kalıcılık testi olmak üzere üç kez uygulanmıştır. Nicel veriler bilgisayar destekli veri analiz programlarıyla, nitel veriler ise içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Bu çalışma sonucunda, öğrencilerin akademik başarılarının ve kavramsal gelişimlerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde araştırmacı tarafından geliştirilen SK öğretim modülü öğrencilerin SK farkındalığını arttırmakla birlikte, uygulamaların hedeflenen davranışları kazandırmada etkili olduğu veli ve öğrenci mülakatlarıyla ortaya konmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda SK öğretim modülünün, söz konusu SK hedeflerini bir bütün olarak kazandırabilmek amacıyla tamamıyla veya bir kısmını kazandırabilmek amacıyla modül bazlı olarak öğretmenler tarafından kullanılabileceğine yönelik geçerli ve güvenilir kanıtlar ortaya konmuştur.