Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUBA KOPUZ
Danışman: Yiğit Emrah Turgut
Özet:
Bu araştırmada ebeveynlerin dijital ortamlarda çocuğuna ilişkin paylaşım yapma (sharenting) düzeyini ölçen bir ölçek geliştirmek, geliştirilen Sharenting Ölçeği ile ebeveynlerin Kullanımlar ve Doyumlar kuramına göre giderdikleri ihtiyaçları belirlemek ve ebeveynlerin sharenting puanlarını çeşitli değişkenlere göre incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemiyle 0-13 yaş arası çocuğu olan ve çocuğuna ilişkin sosyal medyada paylaşım yapan 444 ebeveyn çalışmaya dâhil edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 25 ve LISREL 8 programları kullanılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinin sonunda Bilişsel, Duyuşsal, Bilişsel-Duygusal, Bütünleştirici ve Kaçış olmak üzere 5 faktör ve 31 maddeden oluşan Sharenting Ölçeği geliştirilmiştir. Sharenting ölçeği ile elde edilen verilerin analizi sonucunda ebeveynlerin sharenting ile en çok bilişsel ihtiyaçlarını giderdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveynlerin yarısından fazlasının orta düzeyde olduğu ve giderdikleri ihtiyaçların sharenting düzeyine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Sharenting puanının ebeveyn rolüne ve eğitim durumuna göre farklılaşmadığı buna karşın ebeveynlik deneyimine göre farklılaştığı görülmüştür. Sahip olunan çocuk sayısı ve ebeveyn yaşı arttıkça sharenting puanının azaldığı tespit edilmiştir.