Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUHAMMET NARSEYİTOV
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Nermin Karabacak
Eş Danışman: Şenol Sezer
Özet:
Bu araştırmada,
uluslararası öğrencilerin algılanan esenlik düzeyleri, karşılaştıkları
güçlükler ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın,
nicel boyutundaki örneklemi Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi’nde aktif olarak
eğitim gören 181 uluslararası lisans öğrencisi; nitel boyutunda ise 20
uluslararası lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Sıralı açıklayıcı karma yöntem tasarımının
kullanıldığı bu araştırmada, nicel veriler Adams, Bezner ve Steinhardt (1997)
tarafından geliştirilen ve Karagözoğlu (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Algılanan
Esenlik Ölçeği’ ile Karabacak (2019) tarafından geliştirilen ‘Recep Tayyip
Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Lisans Öğrencilerinin Eğitim Gereksinimleri
Envanteri’ aracılığı ile toplanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler, IBM 24 SPSS
programı ile nitel veriler ise içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri ile
çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
uluslararası lisans öğrencilerin algılanan esenliklerinin yüksek olduğu bulunmuştur.
Uluslararası öğrencilerin yaşam sorunları, eğitimsel sorunlar, öğrenci hizmet
sorunları, sosyo-kültürel sorunlar, psikolojik sorunlar, akademik sorunlar
yaşadıkları ve bu konularda desteklenmeleri için eğitimsel gereksinimleri
bulunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara dayanarak
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi uluslararası lisans öğrencilerin akademik
sorunlarının üstesinden gelebilmeleri ve eğitimsel gereksinimlerinin
karşılanabilmesi için Akademik Destek Merkezinin kurulması önerilmiştir.