Matematik dersi alan ölçme ve geometrik cisimler konusunda geliştirilen sanal gerçeklik uygulamasının farklı değişkenler açısından etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURAN VARLI DENİZALP

Danışman: Yiğit Emrah Turgut

Özet:

Bu araştırmada matematik dersi alan ölçme ve geometrik cisimler konu kazanımlarında eğitsel bir sanal gerçeklik yazılımının geliştirilmesi ile bu yazılımın beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri, matematik dersi motivasyonu, bilişsel yük ve sanal ortamda bulunuşluklarını nasıl etkilediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Unreal Engine programı kullanılarak VR-MATH olarak adlandırılan eğitsel sanal gerçeklik yazılımı geliştirilmiştir. VR-MATH için Oculus Quest 2 sanal gerçeklik başlığı kullanılmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırma beşinci sınıfta öğrenim gören 66 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri problem çözme becerileri, matematik motivasyon, bilişsel yük ve bulunuşluk hissi ölçekleri ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programına aktarılarak verilerde betimsel ve kestirimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda sanal gerçeklik uygulamasıyla eğitim alan öğrencilerin geleneksel yöntemle eğitim alan öğrencilere göre problem çözme becerilerinin daha yüksek olduğu ve bilişsel yüklerinin ise daha düşük düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Matematik motivasyon ölçeği dışsal hedef yönelimi faktöründe deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Geliştirilen eğitsel sanal gerçeklik ortamında deney grubu öğrencilerinin bulunuşluk hissinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.