Oyun Temelli Öğrenme Etkinliklerinin Türkçe Dersi Başarımına ve Derse Yönelik Tutuma Etkilerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZÜLEYHA BEZCİ ÜÇÜNCÜ

Danışman: Hakan İslamoğlu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, oyun temelli öğrenme etkinliklerinin Türkçe dersi akademik başarısına ve derse yönelik tutuma etkilerini incelemektir. Çalışma, 6. sınıf düzeyinde “deyimler ve atasözleri” konusu bağlamında yürütülmüş olup, kontrol gruplu yarı deneysel boylamsal bir araştırma tasarımı kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet okulunda öğrenim gören 82 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma üç gruptan meydana gelmektedir. Konu anlatımlarının ardından, birinci deney grubu dijital oyun etkinlikleriyle, ikinci deney grubu sınıf içi fiziksel oyun etkinlikleriyle, kontrol grubu olan üçüncü grup ise geleneksel öğretim yöntemleriyle (çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru–yanlış soruları vb.) pekiştirme etkinlikleri yapmıştır. Uygulama 6 hafta boyunca toplam 12 ders saati sürmüştür. Her üç gruba da uygulama öncesi, ortası ve sonrasında başarı testi; uygulama öncesi ve sonrasında ise tutum ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, hem dijital hem de fiziksel oyun temelli etkinliklerin öğrencilerin Türkçe dersi akademik başarılarını anlamlı düzeyde artırdığını ve bu etkinin fiziksel oyun grubunda daha güçlü olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarında ise anlamlı bir değişim tespit edilememiştir. Sonuç olarak, oyun temelli öğretim yöntemlerinin geleneksel yöntemlere kıyasla öğrencilerin gelişimlerini desteklemede daha etkili olduğu ortaya konmuştur. Bununla birlikte, oyun temelli etkinliklerin tutum üzerinde etkileri sınırlı kalmıştır.