Ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmen adaylarının akademik başarılarına, öz düzenlemeli öğrenme becerilerine ve derse katılımlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMET YILDIRIM

Danışman: Yiğit Emrah Turgut

Özet:

Bu araştırmada yükseköğretim düzeyindeki bilişim teknolojileri dersinin öğretiminde ters yüz edilmiş sınıf modelinin kullanımının öğretmen adaylarının akademik başarıları, öz düzenlemeli öğrenme becerileri ve derse katılımlarına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini 48'i deney grubunda 48'i kontrol grubunda olmak üzere 96 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde yedi haftalık bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonucunda elde edilen veriler betimsel ve kestirimsel istatistiklere tabi tutularak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda araştırmaya katılan deney ve kontrol grubundaki öğretmen adaylarının akademik başarı son test ve kalıcılık testi puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda ters yüz edilmiş sınıf modelinin bilişim teknolojileri dersinde akademik başarıyı olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Bunun aksine her iki grubun son test verilerinin karşılaştırılması sonucunda öğrencilerin öz düzenleme becerileri ve derse katılımları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Derse katılımın alt boyutları incelendiğinde ise bilişsel, duyuşsal ve davranışsal derse katılımın son test verilerine göre iki grup arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Derse katılım boyutlarının ön test ve son test puanları arasındaki farklılıklar gruplar içinde incelendiğinde kontrol grubu için derse katılımın tüm alt boyutlarının ön test ve son test puanları arasında anlamlı farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Deney grubunda ise derse katılımın duyuşsal katılım alt boyutunun ön test ve son test puanları arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilirken davranışsal katılım ve bilişsel katılım alt boyutlarında son test puanları aleyhine anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.