Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZLEM ALAGÖZOĞULLARI
Danışman: Nermin Karabacak
Özet:
ÖZEL
EĞİTİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN OKUL YÖNETİCİLERİ VE ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN
ÇOKKÜLTÜRLÜ YETERLİK ALGILARI
Bu
araştırmada özel eğitim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin ve özel
eğitim öğretmenlerinin çokkültürlü yeterlik algılarının ne düzeyde olduğu
çeşitli değişkenler açısından incelenmiş ve okul yöneticilerinin ve özel eğitim
öğretmenlerinin çokkültürlü yeterlik algı düzeyleri karşılaştırılmıştır.
Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Antalya, Trabzon, Rize il merkezi ve
ilçelerindeki Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel eğitim okullarında görev
yapan okul yöneticileri ve özel eğitim öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir.
Bu araştırmanın örneklemi seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz
örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma sürecinde belirlenen
örnekleme ulaşabilmek amacıyla 11 ilçede toplam 19 özel eğitim okuluna
ulaşılmıştır. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğinin yüksek olmasını sağlamak
amacıyla veri toplama sürecinde yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu
örnekleme 520 adet ölçek dağıtılmış ve 320 adet yönetici ve öğretmenin gönüllü
katılımı sağlanmıştır. Araştırma verileri, Başbay ve Kağnıcı (2011) tarafından
geliştirilen “Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği” ile toplanmıştır. Toplamda
41 maddeden oluşan ölçek Farkındalık, Bilgi ve Beceri olmak üzere üç alt
boyuttan oluşmaktadır. Okul yöneticilerinin ve özel eğitim öğretmenlerinin
çokkültürlü yeterlik algılarının cinsiyete, eğitim durumuna, mesleki hizmet süresine,
görev yaptıkları eğitim ortamlarında farklı kültürlerden bireylerin
bulunmasına, görev yaptıkları şehirlere, yetiştikleri yerleşim yerine,
çokkültürlülük ile ilgili eğitim alma durumlarına göre anlamlı farklılıklar
gösterip göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma verilerinin analizi SPSS
programının güncel sürümü ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları okul
yöneticilerinin ve özel eğitim öğretmenlerinin çokkültürlü yeterlik algı puanlarının
Farkındalık ve Beceri alt boyutunda yüksekken bilgi boyutunda düşük olduğunu
ortaya koymuştur. Okul yöneticilerinin çokkültürlü yeterlik algıları mesleki
hizmet süresi ve çokkültürlülük ile ilgili eğitim alma durumlarına göre anlamlı
farklılıklar göstermiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin çokkültürlü yeterlik
algıları ise görev yapılan eğitim ortamlarında farklı kültürlerden bireylerin
bulunması ve yetişilen yerleşim yeri değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar
gösterdiği tespit edilmiştir.