Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AWATEF ALI
Danışman: Turan Yüksek
Özet:
niversite yerleşkelerin ekolojik ve dijital unsurları entegre ederek sürdürülebilir ve yenilikçi bir yerleşke ortamı oluşturması, günümüzde giderek artan bir öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi (RTEÜ) Zihni Derin yerleşkesindeki mevcut altyapı durumunu ve kullanıcı beklentilerini tespit etmek ve ekolojik temelli dijital yerleşke planlama ve tasarım modelinin geliştirilmesidir. Bu amaçla RTEÜ Zihni Derin yerleşkesi tam alanda gezilerek yerleşkedeki yeşil alanların dağılımları, öğrenci rekreatif faaliyet çeşitliliği, ulaşılabilirlik, aydınlatma, atık ve su yönetimi ve sert zemin dağılımları ile alakalı veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler kullanılarak hedef kitleleri için 5'li Likert ölçeği kullanılarak anket soruları hazırlanmış ve yasal izinler alındıktan sonra anket çalışması yürütülmüştür. Anket uygulaması internet ortamında yerleşkeyi kullanan farklı yaş, eğitim, orijin ve meslek guruplarındaki kullanıcılara uygulanmıştır. Yerleşke içindeki alan kullanımına ait zamana bağlı değişim Google Earth Pro programı kullanılarak hesaplanmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine göre (cinsiyet, yaş, eğitim durumu, üniversitedeki pozisyonu, personelin çalışma süresi, öğrencinin üniversiteye giriş puanının türü, öğrencinin sınıfı) yerleşke ile ilgili memnuniyet derecelerinde farklılık olup olmadığı T testi ve Anova analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Zihni Derin yerleşkesindeki yeşil alan miktarındaki zamana bağlı azalmanın R² = 0,9244 ile, y = -14,531x + 76,237 şeklinde olduğu belirlenmiştir. Beş puan üzerinden yapılan anket sonuçlarının ortalamalarına göre yerleşke memnuniyeti (2.86), yerleşke güvenliği (3.38), hizmet beklentisi (2.87), rekreasyonel alan yeterliliği (2.46), sosyal alan yeterliliği (2.51), yerleşkenin engelliler için uyumu (2.80) arasında olduğu belirlenmiştir. Cinsiyete göre eğitim öğretim, inovasyon ve araştırma yönünden 14 farklı (eğitim-öğretim, sosyo-kültürel ve sportif etkinlikler, araştırma- geliştirme, çevrecilik, toplumsal yaşama katkı, etik değerlere bağlılık, kent ekosistemine katkı, beklentilere uygunluk, hizmet kalitesi, ilgili kişilere ulaşım kolaylığı, yenilikçi, fiziki altyapı yeterliliği, kişisel gelişim devamlılığı, güvenlik) guruptan oluşan anket sonucuna göre erkeklerin memnuniyet seviyesi (3.13), kadınların memnuniyet seviyesi (3.06) olmuştur. Bu gruplandırmada en yüksek puan 3.47 ile eğitim-öğretim alanında ve erkek katılımcılarda, en düşük puan 2.70 ile sosyo-kültürel ve sportif etkinlikler alanında ve erkek katılımcılardadır. Cinsiyete göre yerleşke donatı elemanları ve yerleşke kullanım gurubunda sorulan 26 farklı anket sorusunda ortalama memnuniyet erkeklerde (2.95), kadınlarda (2.85) olmuştur. Yaşa göre yerleşke hizmetleri ve yeterliliği için sorulan 6 farklı anket sorularının ortalaması (2.80)'dir. Bu gurupta en düşük puan 2.48 ile 18-29 yaş aralığında ve yerleşke rekreasyonel alanı yeterlidir sorusundan elde edilmiştir. Bu kapsamda sorulan çevrecilik, toplumsal yaşama katkı, etik değerlere bağlılık, kent ekonomisine katkı, beklentilere uygunluk, hizmet kalitesi, yenilikçilik, fiziki yapı yeterliliği ve kişisel gelişim devamlılığı açısından eğitim seviyeleri arasında anlamlı bir farklılık (p>0,05) olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bilgiler ışığında yerleşke ana girişinde QR kodlu dijital kapı ile yerleşke girişi ve yönlendirme tüm bireyler için sorunsuz planlanabileceği, yerleşke donatı elemanları kullanıcı isteklerine göre iyileştirilebileceği, yerleşke yeşil alanları kullanıcı beklentilerine göre artırılabileceği ve parçalı habitatlar yama veya ekolojik koridorlarla birleştirilebileceği yönünde çeşitli öneriler sunulmuştur. | |||