Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FAZİLET TOPÇU
Danışman: Banu Avşar Erümit
Özet:
Bu
çalışmanın amacı, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) tanılı 5. sınıf
öğrencileri için hazırlanan bilimin doğası etkinliklerinin, öğrencilerin
bilimin doğası hakkındaki görüşlerine olan etkisini incelemektir. Çalışma, nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma
grubu üç öğrenciden oluştuğundan, bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Veri
toplama araçları olarak, Bilimin Doğası ile İlgili Görüşler Anketi (VNOS-E), yarı
yapılandırılmış görüşmeler, gözlem notları ve çalışma kağıtları kullanılmıştır.
Etkinlikler uygulanmadan önce VNOS-E anketi ve ön görüşmeler uygulanmıştır. Beş
haftalık bilimin doğası etkinlikleri uygulandıktan sonra VNOS-E anketi ve son
görüşmeler uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Bulgular, üç öğrencinin de bilimin doğası anlayışlarında
gelişme gösterdiğini, ancak bu gelişmelerin birbirinden farklılık gösterdiğini
ortaya koymuştur. Çalışmanın bulguları, öğrencilerin aktif olarak katıldıkları bilimin
doğası etkinliklerinin, DEHB tanılı ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası anlayışlarını
geliştirebileceğini göstermektedir.