Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Tanılı Öğrencilere Oyun Temelli Etkinlikler Yardımıyla Bilimin Doğası Öğretimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FAZİLET TOPÇU

Danışman: Banu Avşar Erümit

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) tanılı 5. sınıf öğrencileri için hazırlanan bilimin doğası etkinliklerinin, öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerine olan etkisini incelemektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma grubu üç öğrenciden oluştuğundan, bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak, Bilimin Doğası ile İlgili Görüşler Anketi (VNOS-E), yarı yapılandırılmış görüşmeler, gözlem notları ve çalışma kağıtları kullanılmıştır. Etkinlikler uygulanmadan önce VNOS-E anketi ve ön görüşmeler uygulanmıştır. Beş haftalık bilimin doğası etkinlikleri uygulandıktan sonra VNOS-E anketi ve son görüşmeler uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular, üç öğrencinin de bilimin doğası anlayışlarında gelişme gösterdiğini, ancak bu gelişmelerin birbirinden farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Çalışmanın bulguları, öğrencilerin aktif olarak katıldıkları bilimin doğası etkinliklerinin, DEHB tanılı ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası anlayışlarını geliştirebileceğini göstermektedir.