Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kübra ABDİOĞLU
Danışman: Ebru Güveli
Özet:
Bu araştırma 5.
sınıf öğrencilerine dörtgenler konusunun öğretiminde diyalojik yöntemin
uygulanabilirliğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim yılında Trabzon ili Ortahisar
ilçesindeki bir devlet okulunun 5. sınıfında öğrenim gören üç öğrenci
oluşturmaktadır. Özel durum çalışması yönteminin benimsendiği araştırmada
öğrencilerle diyalojik yönteme uygun olarak işlenen ders süreci üç hafta
sürmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla video kayıtları, öğretmen
günlükleri ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Elde dilen veriler Alexander
(2000)’in diyalojik öğretim prensipleri olan “ortaklaşalık”, “karşılıklılık”,
“destekleyicilik”, “birikimlilik” ve “amaçlılık” ilkelerine göre betimsel
analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre
üçüncü gün itibariyle, öğretimin Alexander’ın tüm prensiplerine uygun olduğu,
öğrencilerin süreçte aktif oldukları, öğretmen ve öğrenci davranışlarının geleneksel
izler taşıdığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin karenin döndürülmüş halini
eşkenar dörtgen olarak kabul ettikleri ve dikdörtgenin bir kısa bir uzun
kenarının olduğunu düşündükleri görülmüştür. Araştırma sonunda, sorgulama
yeteneklerinin artırılması için öğrencilere tartışma yöntemleriyle ilgili
pratik kazandırılması ve öğretmenler için diyalojik yöntemle ilgili kitap
hazırlanması önerilmektedir.