DİYALOJİK YAKLAŞIMLA DÖRTGENLER KONUSUNUN ÖĞRETİMİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kübra ABDİOĞLU

Danışman: Ebru Güveli

Özet:

Bu araştırma 5. sınıf öğrencilerine dörtgenler konusunun öğretiminde diyalojik yöntemin uygulanabilirliğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim yılında Trabzon ili Ortahisar ilçesindeki bir devlet okulunun 5. sınıfında öğrenim gören üç öğrenci oluşturmaktadır. Özel durum çalışması yönteminin benimsendiği araştırmada öğrencilerle diyalojik yönteme uygun olarak işlenen ders süreci üç hafta sürmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla video kayıtları, öğretmen günlükleri ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Elde dilen veriler Alexander (2000)’in diyalojik öğretim prensipleri olan “ortaklaşalık”, “karşılıklılık”, “destekleyicilik”, “birikimlilik” ve “amaçlılık” ilkelerine göre betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre üçüncü gün itibariyle, öğretimin Alexander’ın tüm prensiplerine uygun olduğu, öğrencilerin süreçte aktif oldukları, öğretmen ve öğrenci davranışlarının geleneksel izler taşıdığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin karenin döndürülmüş halini eşkenar dörtgen olarak kabul ettikleri ve dikdörtgenin bir kısa bir uzun kenarının olduğunu düşündükleri görülmüştür. Araştırma sonunda, sorgulama yeteneklerinin artırılması için öğrencilere tartışma yöntemleriyle ilgili pratik kazandırılması ve öğretmenler için diyalojik yöntemle ilgili kitap hazırlanması önerilmektedir.