Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Meryem YILDIZ
Danışman: Ebru Güveli
Özet:
Bu çalışmada üslü ifadeler konusundaki kavram yanılgılarının bilişsel
çelişki yoluyla giderilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim
yılında Rize’nin Fındıklı ilçesinde bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın örneklemi 8. sınıfta öğrenim gören 13 öğrenciden oluşmaktadır.
Eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ön test,
son test ve mülakat soruları kullanılmıştır. Öğrencilerde var olan yanılgıları
tespit etmek amacıyla ön test uygulanmıştır. En fazla tespit edilen ve diğer
yanılgılara da temel oluşturduğu düşünülen 3 kavram yanılgısı seçilmiştir. Bu
yanılgıları giderebilmek için bilişsel çelişki yaklaşımıyla ders planı
geliştirilmiş ve dört ders saati süren uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu ders
planı çürütücü metinlerle desteklenmiştir. 2 hafta sonra son test uygulanarak
yanılgıların ne kadarının giderildiği tespit edilmiştir. Son
test yapıldıktan sonra öğrencilerin bu süreçle ilgili düşüncelerini tespit
etmek amacıyla görüşme formu oluşturulmuştur. Literatürden yararlanarak ve
alanında uzmanların görüşü alınarak hazırlanan form 4 açık uçlu sorudan
oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacı gözlem notları ve öğrenci mülakatları kullanılıp
literatürle karşılaştırılarak üçgenleme veri analizi kullanılmıştır. Bilişsel
çelişki yaklaşımının kavram yanılgılarını ortadan kaldırma konusunda etkili
olduğu sonucuna varılmıştır.