Üslü İfadelerde Kavram Yanılgılarının Bilişsel Çelişki Yoluyla Giderilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meryem YILDIZ

Danışman: Ebru Güveli

Özet:

Bu çalışmada üslü ifadeler konusundaki kavram yanılgılarının bilişsel çelişki yoluyla giderilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılında Rize’nin Fındıklı ilçesinde bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi 8. sınıfta öğrenim gören 13 öğrenciden oluşmaktadır. Eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ön test, son test ve mülakat soruları kullanılmıştır. Öğrencilerde var olan yanılgıları tespit etmek amacıyla ön test uygulanmıştır. En fazla tespit edilen ve diğer yanılgılara da temel oluşturduğu düşünülen 3 kavram yanılgısı seçilmiştir. Bu yanılgıları giderebilmek için bilişsel çelişki yaklaşımıyla ders planı geliştirilmiş ve dört ders saati süren uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu ders planı çürütücü metinlerle desteklenmiştir. 2 hafta sonra son test uygulanarak yanılgıların ne kadarının giderildiği tespit edilmiştir. Son test yapıldıktan sonra öğrencilerin bu süreçle ilgili düşüncelerini tespit etmek amacıyla görüşme formu oluşturulmuştur. Literatürden yararlanarak ve alanında uzmanların görüşü alınarak hazırlanan form 4 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacı gözlem notları ve öğrenci mülakatları kullanılıp literatürle karşılaştırılarak üçgenleme veri analizi kullanılmıştır. Bilişsel çelişki yaklaşımının kavram yanılgılarını ortadan kaldırma konusunda etkili olduğu sonucuna varılmıştır.