Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SAKİNE AKSU
Danışman: Fazilet Taşdemir
Özet:
Bu araştırmanın amacı eğitimde kurum yöneticilerinin İngilizce yeterlik
düzeyleri ve bu yöneticilerin İngilizce dilinde üretken olmalarını gerektiren konuşma
ve yazma yetkinliklerinin yöneticilik kariyerlerine katkısının incelenmesidir.
Araştırma, tarama modeli kapsamında korelasyonel bir araştırma olarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Rize
ili ve ilçelerinde ortaokul kademesinde yönetici olarak görevini sürdüren müdür ve
müdür yardımcıları oluşturmuştur. Rize ili ve ilçelerinde ortaokul kademesinde görev
yapmakta olan 42 müdür ve 68 müdür yardımcısı olduğu belirlenmiştir. Araştırmada
seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Evrenin tamamıyla çalışılmak istenmiş ancak gönüllülük ilkesine göre
katılım istemeyenlerden yanıt alınamamıştır. Kayıp veri çokluğundan dolayı
çıkarılan katılımcılarla “81” idareciden oluşan bir örneklem elde edilmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu
kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri yüzde, frekans tabloları ve SPSS ile nitel
verileri ise katılımcı görüşlerinin transkripti ile incelenmiştir. Araştırmanın
sonucunda eğitim yöneticilerinin İngilizce dil yeterliğinin iyi düzeyde olmadığı ve
eğitimle ilgili bir konuda kurumsal bir ortamda kendini sözlü veya yazılı olarak ifade
edemediği görülmüştür. İngilizcenin proje yazma ve yürütme, kişisel gelişim,
yabancılarla iletişim kurma, araştırma yapma ve akademik olarak gelişim sağlama
gibi konularda yöneticilere katkı sağladığı belirlenmiştir. İngilizce iletişim kurma ile
dilbilgisine uygun biçimde İngilizce bir metin yazma, İngilizce bir metin yazarken
yapılan yanlışları düzeltme ve İngilizce dilinde kendini sözlü olarak tanıtma arasında
uyum tespit edilmiştir. Eğitim ile ilgili bir konuda İngilizce iletişim kurma ile
dilbilgisine uygun bir biçimde İngilizce metin yazma, İngilizce bir metin yazarken
yapılan yanlışları düzeltme ve İngilizce dilinde kendini sözlü olarak tanıtma arasında
uyum tespit edilmiştir.