Çeşitli Değişkenlerin MOOC Kullanan Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri, Çevrimiçi Öz Düzenleme Becerileri ve Çevrimiçi Öğrenme Zorlukları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep HELLAÇ AKSU

Danışman: İlknur Reisoğlu

Özet:

Bu çalışmada yüksek / düşük öz düzenleyici öğrenme becerisine, çevrimiçi öğrenme öğrenci engeline, yaşam boyu öğrenme eğilimine sahip farklı branşlardan öğretmen adaylarının MOOC’lardaki öz-düzenleme,  yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve çevrimiçi öğrenme öğrenci engel puanları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca yüksek/düşük öz-düzenleyici öğrenme, yaşam boyu öğrenme grubunda olmanın, branşın, cinsiyetin, MOOC kullanım amacının, öz-düzenleyici öğrenme, çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri ve yaşam boyu öğrenme üzerinde anlamlı etkiye sahip olup olmadığı da incelenmiştir. Araştırma sorularını cevaplamak amacıyla nedensel karşılaştırma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Amaca yönelik örneklem belirleme yöntemiyle üç üniversiteden farklı branşlardaki MOOC kullanan 452 öğretmen adayı seçilmiştir. Öğretmen adaylarının MOOC kullanımı bu araştırma için şart koşulmuştur. Araştırmada veri toplama sürecinde, MOOC kullanan öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini belirlemek amacıyla, yaşam boyu öğrenme eğilimlerini belirleme ölçeği, çevrimiçi öğrenme ortamlarında öğrenenlerin öz düzenlemeli öğrenme düzeylerini belirlemek için öz düzenlemeli çevrimiçi öğrenme ölçeği ve MOOC ortamlarında karşılaştıkları zorluk düzeylerini belirlemek için çevrimiçi öğrenmede öğrenci engelleri ölçeği kullanılmıştır. Öz düzenleme, çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri, yaşam boyu öğrenme gruplarını oluşturmak için hiyerarşik ve k-means kümeleme analizleri gerçekleştirerek, gruplar arasında anlamlı farklılıkları saptamak için bağımsız örneklemler t-testi, grup, branş, cinsiyet, MOOC kullanım amacının, öz-düzenleyici öğrenme, çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri üzerinde istatiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olup olmadığını belirlemek amacıyla da MANOVA analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda yüksek öz düzenlemeye sahip grubun genel yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin ve alt boyutlarının öğrenmeyi düzenlemede yoksunluk boyutu hariç düşük öz düzenleme grubundaki öğretmen adaylarına göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Fakat çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri açısından aralarında istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Aynı doğrultuda yüksek/düşük çevrimiçi öğrenme engeline sahip öğretmen adaylarının öz düzenleyici öğrenme puanlarının da farklılaşmadığı görülmüştür. Yüksek yaşam boyu öğrenme eğilimindeki öğretmen adaylarının ise çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri puanları, düşük yaşam boyu öğrenme eğilimine sahip olanlardan daha düşüktür. Sosyal etkileşimler, çalışmalar için zaman ve destek, akademik beceriler,internet erişimi ve fiyatları alt boyutlarında farklılaştıkları tespit edilmiştir. Düşük çevrimiçi engele sahip olan grubun da yaşam boyu öğrenme eğilimleri yüksektir. Yüksek grup ile düşük çevrimiçi öğrenme öğrenci engeline sahip grup arasında sebat alt boyutu hariç diğer alt boyutlarda farklılıklar saptanmıştır. Cinsiyet bazında kadın öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre öz düzenlemelerinin düşük, çevrimiçi öğrenme öğrenci engellerinin yüksek olduğu tespit edilirken, öğretmen adaylarının MOOC kullanım amaçlarından mesleki gelişim amacının öz düzenlemeyi arttırdığı görülmüştür. Ayrıca yaşam boyu grubunda yer almanın tüm bağımlı değişkenleri etkilediği görülmüştür. MOOC kullanan öğretmen adaylarının öz düzenleyici öğrenme becerilerini ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerini arttırmak ve çevrimiçi öğrenme öğrenci engellerini minimum seviyeye indirmek amacıyla MOOC tasarımlarında dikkat edilmesi gereken hususlarda MOOC tasarımcılarına, içerikle ilgili hususlarda eğitmenlere ve öğrenme deneyimleri konusunda öğretmen adaylarına öneriler de bulunulmuştur.