MEB eğitim politikaları olarak zenginleştirilmiş kütüphanenin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA ALKAN

Danışman: Cem Tuna

Özet:

Bu tez, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturulan Zenginleştirilmiş Kütüphanelerin (Z-Kütüphanelerin) ilköğretim öğrencilerinin okuma alışkanlığı, genel akademik başarı ve Türkçe dersi akademik başarısı üzerindeki etkisinin belirlenmesine dayalıdır. Bu tez için 2018-2019 eğitim öğretim yılında Artvin’de bulunan bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 5. Sınıf öğrencileri çalışma grubu olarak seçilmiştir. Altı tane beşinci sınıf içerisinden tesadüfi olarak biri deney diğeri kontrol grubu olarak atanmıştır. Çalışma toplam 42 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak PIRLS 2001 Ulusal Raporu’nda yayınlanmış olan Baş Aşağı Fareler isimli metnin sonunda bulunan 14 soruya öğrencilerin verdiği cevaplar, okulda yapılmış olan 1 ve 2. yazılı sınavları veri toplama aracı olarak çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS programı üzerinden T-Testi, Ki-Kare Testi, Kruskal Wallis H-Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Elde edilen analiz sonuçlarına göre öğrencilerin Z-kütüphane kullanımı öncesindeki anlama ve anladığını ifade etme gücü ile Z-kütüphane kullanımı sonrasındaki anlama ve anladığını ifade etme gücü arasında manidar bir farklılık olduğu ortaya çıkartılmıştır.  

 

Anahtar Kelimeler: MEB, Zenginleştirilmiş Kütüphane, Z-Kütüphane, Okuma Becerisi, Okuma Alışkanlığı, Türkçe, Akademik Başarı, Eğitim Politikası