Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDA ALKAN
Danışman: Cem Tuna
Özet:
Bu tez, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
oluşturulan Zenginleştirilmiş Kütüphanelerin (Z-Kütüphanelerin) ilköğretim
öğrencilerinin okuma alışkanlığı, genel akademik başarı ve Türkçe dersi
akademik başarısı üzerindeki etkisinin belirlenmesine dayalıdır. Bu tez için
2018-2019 eğitim öğretim yılında Artvin’de bulunan bir ilköğretim okulunda
öğrenim gören 5. Sınıf öğrencileri çalışma grubu olarak seçilmiştir. Altı tane
beşinci sınıf içerisinden tesadüfi olarak biri deney diğeri kontrol grubu
olarak atanmıştır. Çalışma toplam 42 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada veri
toplama aracı olarak PIRLS 2001 Ulusal Raporu’nda yayınlanmış olan Baş Aşağı
Fareler isimli metnin sonunda bulunan 14 soruya öğrencilerin verdiği cevaplar,
okulda yapılmış olan 1 ve 2. yazılı sınavları veri toplama aracı olarak
çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS programı üzerinden
T-Testi, Ki-Kare Testi, Kruskal Wallis H-Testi ve Mann Whitney U Testi
kullanılmıştır. Elde edilen analiz sonuçlarına göre öğrencilerin Z-kütüphane
kullanımı öncesindeki anlama ve anladığını ifade etme gücü ile Z-kütüphane
kullanımı sonrasındaki anlama ve anladığını ifade etme gücü arasında manidar
bir farklılık olduğu ortaya çıkartılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: MEB, Zenginleştirilmiş Kütüphane,
Z-Kütüphane, Okuma Becerisi, Okuma Alışkanlığı, Türkçe, Akademik Başarı, Eğitim
Politikası