Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hasan İskender
Danışman: Cem Tuna
Özet:
Bu
çalışmada amaç öğretmenlerin etik davranışları ile örgütsel bağlılık arasındaki
ilişkinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. 2022-2023 eğitim-öğretim akademik
yılında Trabzon il merkezi ve Akçaabat, Arsin, Yomra, Araklı,
Sürmene ilçelerinde bulunan resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta
olan 400 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli tercih edilmiş ve verileri toplamak için “Kişisel
Bilgiler formu”, “Öğretmen Etik Davranışlar Ölçeği” ve “Örgütsel Bağlılık
Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler ile istatistik programı
kullanılarak t-Testi, ANOVA ve Korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre etik davranış ölçeği en yüksek puanı alırken örgütsel bağlılık
ölçeğinin zoraki bağlılık boyutu en düşük puanı almıştır. Ayrıca, araştırmanın
sonuçları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Cinsiyet değişkenine
göre sadece örgütsel bağlılık ölçeğinin ahlaki boyutunda anlamlı bir fark
görülmektedir. Yaş değişkenine bakıldığında örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki
bağlılık boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Görev süresi bakımından yine
örgütsel bağlılık ölçeğinin çıkarcı boyutunda anlamlı bir görülmektedir. Branş
grupları değişkeni açısından ise etik davranış ölçeğinde ve örgütsel bağlılık
ölçeğinin zoraki bağlılık ile çıkarcı bağlılık boyutunda anlamlı bir fark
bulunmaktadır. Okul türü değişkenine göre sadece örgütsel bağlılık ölçeğinin
zoraki bağlılık boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin etik
davranışları ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelendiğinde etik
davranış ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki bağlılık boyutu arasında
negatif yönde zayıf ve anlamlı bir ilişki olduğu, fakat etik
davranış ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeğinin ahlaki bağlılık boyutu arasında
ise pozitif yönde orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Etik[WK1] ,
Mesleki Etik, Etik Davranış, Örgütsel Bağlılık
]Öğretmen,