Öğretmenlerin Etik Davranışları ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hasan İskender

Danışman: Cem Tuna

Özet:

Bu çalışmada amaç öğretmenlerin etik davranışları ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. 2022-2023 eğitim-öğretim akademik yılında Trabzon il merkezi ve Akçaabat, Arsin, Yomra, Araklı, Sürmene ilçelerinde bulunan resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 400 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli tercih edilmiş ve verileri toplamak için “Kişisel Bilgiler formu”, “Öğretmen Etik Davranışlar Ölçeği” ve “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler ile istatistik programı kullanılarak t-Testi, ANOVA ve Korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre etik davranış ölçeği en yüksek puanı alırken örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki bağlılık boyutu en düşük puanı almıştır. Ayrıca, araştırmanın sonuçları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre sadece örgütsel bağlılık ölçeğinin ahlaki boyutunda anlamlı bir fark görülmektedir. Yaş değişkenine bakıldığında örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki bağlılık boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Görev süresi bakımından yine örgütsel bağlılık ölçeğinin çıkarcı boyutunda anlamlı bir görülmektedir. Branş grupları değişkeni açısından ise etik davranış ölçeğinde ve örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki bağlılık ile çıkarcı bağlılık boyutunda anlamlı bir fark bulunmaktadır. Okul türü değişkenine göre sadece örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki bağlılık boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur.  Araştırma sonucunda öğretmenlerin etik davranışları ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelendiğinde etik davranış ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeğinin zoraki bağlılık boyutu arasında negatif yönde zayıf ve anlamlı bir ilişki olduğu, fakat etik davranış ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeğinin ahlaki bağlılık boyutu arasında ise pozitif yönde orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Etik[WK1] , Mesleki Etik, Etik Davranış, Örgütsel Bağlılık


]Öğretmen,