the Journal of Academic Social Sciences, cilt.63, sa.63, ss.665-684, 2017 (Hakemli Dergi)
Türkçe dersi, öğrencilerde söz varlığı oluşturulmasında önemli bir etkiye sahiptir.
Bu söz varlığı ise sadece sözcüklerden oluşmamakta, söz grupları ile de güçlenmektedir.
İlköğretim Türkçe dersi programında belirtilen öğrencilerin Türkçeyi
sevmeleri, onu doğru ve etkili kullanmaları genel amacına ulaşmak için kültürümüzün
ve dilimizin zenginliklerini barındıran atasözlerini kullanmak gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı, İlkokul 1-4. sınıf ders kitaplarındaki okuma metinlerini ve
sözcük öğretimi etkinliklerini atasözlerinin öğretimi açısından değerlendirmek,
Türkçe dersi öğretim programında belirtilen temalara uygun atasözlerinin öğretimine
yönelik etkinlik örnekleri sunmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme yönteminin kullanıldığı çalışmada 2015-2016 öğretim yılında Rize
İli’nde okutulan İlkokul Türkçe ders kitapları, okuma metinlerinde kullanılan atasözleri
ve çalışma kitabında yer alan atasözlerinin öğretimine yönelik etkinlikler
açısından incelenmiştir. Sonuçta okuma metinlerinin ve sözcük öğretimi etkinliklerinin
atasözü içerme açısından yetersiz olduğu görülmüştür. Eksikliğin giderilebilmesi
amacıyla Ömer Asım Aksoy’un “Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü” eserindeki atasözleri Türkçe Programı (1-5. Sınıflar)’nda belirtilen temalara göre sınıflandırılmış;
Türkçe dersinin öğrenme alanlarına uygun etkinlikler tasarlanmıştır.
Anahtar kelimeler: Türkçe Öğretimi, Türkçe ders kitabı, söz varlığı, sözcük
öğretimi, atasözü.