İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.10, sa.3, ss.2975-2991, 2021 (Hakemli Dergi)
İşletmelerin pazarlama çabaları ürünün tasarımından başlayarak satış
sonrası deneyime kadar devam eden bir süreçtir. Ürünün tasarımında
farklılık yaratmak var olan müşterileri elde tutmaya yarayacağı gibi yeni
müşteriler kazanılmasına da yardımcı olacaktır. Ürün tasarımı ve üretim
aşamasında yapılacak farklılıklar ürünün modeli, ölçülendirilmesi, ambalajı,
boyutu, fiyatı ve dağıtımı gidi özelliklerden oluşabilir. Bunlara ek olarak
büyüklük, küçüklük, tombulluk, renk gibi ürün sevimliliği özellikleri de
farklılık oluşturulabilir. Özellikle oyuncak şekline benzer ürünler,
tüketicilerde sevgi hissi oluşturmaktadır. Tüketiciler bu tarz ürünleri bazı
durumlarda sağladıkları fonksiyonel faydasından dolayı değil de duygusal
veya sembolik faydadan dolayı tercih edebilirler. Bu özellikleriyle sevimli
ürünlerin tüketicilerde duygusal fayda oluşturacağı ve ürün farklılaşmasına
yardımcı olabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, sevimli
ürünlerin duygusal faydasının ve reklama yönelik tutumun plansız satın
alma davranışları üzerine etkisini analiz etmektir. Araştırma için gerekli
veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan çevrimiçi anket formu
aracılığıyla toplanmıştır. Oluşturulan anket formunun linki, kolayda
örnekleme yöntemiyle katılımcılara ulaştırılmıştır. Veri toplama süreci 371
kişinin katılımıyla tamamlanmıştır. Frekans ve açıklayıcı faktör analizleri
(AFA) için SPSS 22 programı kullanılmıştır. Çalışmaya katılanların
demografik özellikleri incelendiğinde dağılımın dengeli olduğundan
bahsedilebilir. Faktör analizi sonuçlarına göre, yapıyı bozduğu düşünülen
reklama yönelik tutumun 1. ve 5. ifadeleri çıkartılmıştır. Gerekli analizler bu
ifadeler kullanılmadan yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve
yapısal eşitlik modellemesi için ise Amos 20 programı kullanılmıştır.
Doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda önerilen modifikasyonlar
yapılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi ile araştırma amacına yönelik
oluşturulan hipotez testleri analiz edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre
sevimli ürünlerin duygusal faydasının plansız satın alma davranışını ve
reklama yönelik tutumu etkilediği görülmektedir. Fakat reklama yönelik
tutumun plansız satın alma davranışı üzerinde etkisi görülmemektedir.
Marketing efforts of businesses are a process starting from the design of the
product to the after-sales experience. Making a difference in the design of
the product will help to retain existing customers as well as gaining new
customers. Differences to be made in product design and production may
consist of features such as product model, dimensioning, packaging, size,
price and distribution. In addition to these, product sweetness features such
as size, smallness, plumpness, and color can also be different. Especially
products similar to toy shapes create a feeling of affection in consumers. In
some cases, consumers may prefer such products not because of their
functional benefits, but for their emotional or symbolic benefits. With these
features, it is thought that cute products will create emotional benefits for
consumers and help product differentiation. The aim of this study is to
analyze the effect of emotional benefits of cute products and attitude
towards advertising on impulsive buying behavior. The data required for
the research were collected through an online questionnaire prepared by the
researchers. The link of the questionnaire form created was delivered to the
participants by using the convenience sampling method. The data collection
process was completed with the participation of 371 people. SPSS 22
program was used for frequency and explanatory factor analysis (EFA).
When the demographic characteristics of the participants are examined, it
can be said that the distribution is balanced. According to the results of the
factor analysis, the 1st and 5th expressions of the attitude towards
advertising, which is thought to disrupt the structure, were removed.
Necessary analyzes were made without using these expressions. Amos 20
program was used for confirmatory factor analysis (CFA) and structural
equation modeling. The modifications suggested as a result of the
confirmatory factor analysis were made. Hypothesis tests created for
research purposes with structural equation modeling were analyzed.
According to the results of the study, it is seen that the emotional benefit of
cute products affects impulsive buying behavior and attitude towards
advertising. However, the attitude towards advertising does not seem to
have an effect on impulsive buying behavior.