Turkish Journal of Teacher Education, cilt.7, sa.1, ss.1-16, 2018 (Hakemli Dergi)
İlk ve ortaokul (3, 4, 5. Sınıf) düzeyindeki öğrencilerinin eşit işaretine yönelik
anlamalarını belirlemeyi amaçlayan bu çalışmanın katılımcılarını, Doğu Karadeniz
bölgesinin farklı iki ilinden seçilen üç okuldaki toplam 245 öğrenci oluşturmaktadır.
Gönüllülük esası göz önünde bulundurularak seçilen öğrencilerin 78’i 3. sınıf, 72’si 4.
sınıf ve 95’i de 5. sınıfta öğrenim görmektedir. Toplam 17 sorudan ibaret olan
çalışmanın veri toplama aracı, Knuth vd.(2005), Witherspoon (1999), Saenz-Ludlow &
Walgamuth (1998) tarafından geliştirilmiş testlerden de yararlanılarak araştırmacılar
tarafından oluşturulmuştur. Bu çalışma nitel bir çalışma olup, verilerin
çözümlenmesinde içerik analizi türünden frekans ve yüzde analizi tekniği
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrenciler, eşit işaretinin ilişkisel anlamından
ziyade işlemsel anlamına vurgu yapmaktadırlar. Bununla birlikte öğrencilerin diğer
temsillere göre özellikle sembolik temsil türünde daha başarılı oldukları tespit
edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin eşit işaretine yönelik kavram yanılgılarına sahip
oldukları da tespit edilmiştir. Bu bağlamda, çoklu temsil gibi farklı içerik durumlarında
sunulan denklemlerin çözümlerinde eşit işareti kullanımına yönelik öğrenme ortamları
oluşturulmasıyla, öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarının azaltılabileceği
düşünülmektedir.
The aim of the present study is to enable primary and secondary students (in grades 3, 4
and 5) how to understand the equal sign. The participants of the study were comprised
of a total of 245 students selected from two different cities in the East Black Sea region
in Turkey. Of the 245 students, who were selected on a voluntary basis, 78, 72, and 95
students were from grades 3, 4 and 5, respectively. The 17-item data collection tool
employed in the study was designed by the researchers by making use of the tests
developed by Saenz-Ludlow and Walgamuth (1998), Witherspoon (1999), Knuth et al.
(2005). The study employed a qualitative research design in which data analysis was
based on the method of content analysis in which frequency and percentage analysis
techniques were utilized. The findings indicated that students focused more on the
operational meaning of the equal sign rather than its relational meaning. Furthermore, it
has been found that students are more successful in symbolic representation than other
representations. In addition, it was found that students had misconceptions regarding
the equal sign. Thus, it is believed that by establishing learning environments in which
the equal sign can be used to solve equations presented in problems and multiple
representations, the misconceptions that students possess can be minimized.