Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-IV, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2024, ss.1, (Özet Bildiri)
Bu
çalışma 21. yy becerilerinde yer alan dijital teknoloji okuryazarlığı ve bilgi
toplumu bireyi olma hedefi ile ilintili yapay zekânın sınıf öğretmenleri
tarafından nasıl algılandığını ve sınıf öğretmenlerinin sınıf içi uygulamalarda
yer verme durumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma
yaklaşımında fenomenoloji (olgubilim) olarak desenlenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubu kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği belirlenmiştir. Rize ilinde çalışan
18 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın verileri,
araştırmacılar tarafından geliştirilen yapay zekâya yönelik yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Form kullanılarak öğretmenler
ile yaklaşık 40 dk süren bireysel görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin çoğu
yapay zekanın eğitim dahil olmak üzere pek çok alanda avantaj sağladığını
belirtmesine karşın bilgi yetersizlikleri, alt yapı yetersizlikleri, ücretli
uygulamalar, ders süresinin kısıtlı olması ve öğrencilerin dikkatini
dağıtabileceği için sınıflarında yapay zekayı kullanmadıkları görülmüştür. Bununla
birlikte, sınıfta yapay zeka araçları kullanımının öğrencilerinin dikkatini
çekeceğini, ilgi ve motivasyonlarını arttıracağını, öğrenmeyi eğlenceli hale
getireceğini, öğretmenin iş yükünü azaltacağını öğretmenler tarafından ifade
etmişlerdir. Araştırmanın sonucu dikkate alınarak, öğretmenlere yapay zekayı
tanıtıcı ve sınıf ortamında kullanımını destekleyici eğitimler sunulması
önerilmektedir.
This
study was conducted to examine how artificial intelligence related to digital
technology literacy, which is among the 21st century skills, is perceived by
classroom teachers and whether they are included in classroom practices. It is
designed as a phenomenology in qualitative research approach. The study group
was composed of 18 classroom school teachers who were available by using the
easily accessible sampling method in Rize. The data of the study was obtained
through a semi-structured interview form developed by the researchers. Individual
interviews lasting approximately 40 minutes were conducted with the teachers
using the form. The data obtained were analyzed by content analysis technique. As
a result of the research, it was observed that although most teachers stated
that artificial intelligence provides advantages in many areas, they did not
use artificial intelligence in their classes due to reasons such as lack of
knowledge, lack of infrastructure, paid applications and distraction of
students. However, teachers stated that the use of artificial intelligence
tools in the classroom will attract students' attention and increase their
interest and motivation. Considering the research results, it may be
recommended that teachers be given training that supports the use of artificial
intelligence in the classroom environment.