Sınıf Öğretmenlerinin Yapay Zekâya Yönelik Algıları Ve Sınıf İçi Uygulamaları


Koç N. N., Türkmen Çınar S.

Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-IV, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2024, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma 21. yy becerilerinde yer alan dijital teknoloji okuryazarlığı ve bilgi toplumu bireyi olma hedefi ile ilintili yapay zekânın sınıf öğretmenleri tarafından nasıl algılandığını ve sınıf öğretmenlerinin sınıf içi uygulamalarda yer verme durumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımında fenomenoloji (olgubilim) olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği belirlenmiştir. Rize ilinde çalışan 18 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yapay zekâya yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Form kullanılarak öğretmenler ile yaklaşık 40 dk süren bireysel görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin çoğu yapay zekanın eğitim dahil olmak üzere pek çok alanda avantaj sağladığını belirtmesine karşın bilgi yetersizlikleri, alt yapı yetersizlikleri, ücretli uygulamalar, ders süresinin kısıtlı olması ve öğrencilerin dikkatini dağıtabileceği için sınıflarında yapay zekayı kullanmadıkları görülmüştür. Bununla birlikte, sınıfta yapay zeka araçları kullanımının öğrencilerinin dikkatini çekeceğini, ilgi ve motivasyonlarını arttıracağını, öğrenmeyi eğlenceli hale getireceğini, öğretmenin iş yükünü azaltacağını öğretmenler tarafından ifade etmişlerdir. Araştırmanın sonucu dikkate alınarak, öğretmenlere yapay zekayı tanıtıcı ve sınıf ortamında kullanımını destekleyici eğitimler sunulması önerilmektedir.

This study was conducted to examine how artificial intelligence related to digital technology literacy, which is among the 21st century skills, is perceived by classroom teachers and whether they are included in classroom practices. It is designed as a phenomenology in qualitative research approach. The study group was composed of 18 classroom school teachers who were available by using the easily accessible sampling method in Rize. The data of the study was obtained through a semi-structured interview form developed by the researchers. Individual interviews lasting approximately 40 minutes were conducted with the teachers using the form. The data obtained were analyzed by content analysis technique. As a result of the research, it was observed that although most teachers stated that artificial intelligence provides advantages in many areas, they did not use artificial intelligence in their classes due to reasons such as lack of knowledge, lack of infrastructure, paid applications and distraction of students. However, teachers stated that the use of artificial intelligence tools in the classroom will attract students' attention and increase their interest and motivation. Considering the research results, it may be recommended that teachers be given training that supports the use of artificial intelligence in the classroom environment.